Bakgrunn
Området ved E39 fra
Veibustkrysset, gjennom Blindheimstunellen og videre til Moa i Sula
og Ålesund kommune er det trafikkområdet i Møre og Romsdal med størst
trafikk. Trafikkdata for området viser over 25 000 biler i døgnet,
og «pulsvis» sannsynligvis langt over 30 000–40 000 biler i døgnet,
med bakgrunn i at flere av landets største ferjestrekninger ankommer
med sine ferjelaster relativt samtidig.
Dette området på
E39 er også det mest ulykkesutsatte i fylket, med flere dødsulykker
og mange alvorlige ulykker og hendelser årlig. Veibustkrysset har
i en årrekke blitt nedprioritert av Statens vegvesen, og her har næringstrafikken
fra mange av regionens største bedrifter daglig store utfordringer.
En smal tofeltsvei
og det samme gjennom Blindheimstunellen med en trafikk over det
som er lovmessig grense for slike veier, er trafikkfarlig. Sommeren
2022 omkom tre personer i Blindheimstunellen i en alvorlig bilulykke.
I Veibustkrysset er det også jevnlig trafikkulykker.
Det er nå på tide
at dette området med desidert mest trafikk i fylket, og som burde
ha firefeltsvei, blir prioritert. Det fremstår som en feilprioritering
når veiprosjekt som Møreaksen og kryssing av Romsdalsfjorden blir
prioritert, som har så lite som 2 292 biler i døgnet, og som er
langt mindre ulykkesutsatt. Den planlagte pengebruken på disse prosjektene
er ikke forsvarlig når områder som E39 Veibust–Blindheim–Moa ikke blir
prioritert.
De som ferdes på
norske veier, skal kunne ferdes trygt, og dette må være førsteprioritet.
Vi har ikke flere liv å miste i trafikken, og derfor må trafikksikkerhet
og veibygging i områder med mange ulykker prioriteres høyt. Forslagsstillerne
mener dette området på E39 må utbedres umiddelbart. Forslagsstillerne
mener regjeringen må gjøre strakstiltak med iverksetting av hurtig planlegging
og prosjektering, slik at en hindrer nye alvorlige ulykker.