Bakgrunn
Statsforvalteren
godkjente våren 2022 utbygging av E6 gjennom Lågendeltaet i Lillehammer.
Prosjektet er vedtatt av Stortinget og har kommet meget langt i prosjekteringen,
og over 1 mrd. kroner er brukt på tomtekjøp. Det er allerede i en
kontraktsfase, der Nye Veier har inngått en samspillskontrakt med
AF Gruppen som må sies opp om Miljødirektoratets avgjørelse om å
stanse prosjektet blir stående.
Rett før jul ble
nemlig tillatelsen til prosjektet påklaget til Miljødirektoratet,
som omgjorde avgjørelsen og sa nei til veien. Dette er imidlertid
en beslutning regjeringen kan overprøve.
Statsforvalteren
foretok en grundig helhetsvurdering av både samfunnsnytten og naturhensyn.
Om naturhensyn påpeker Statsforvalteren blant annet følgende i sitt
vedtak.
«Ut fra den kunnskap
vi har i dag om naturverdiene både ved Våløya og dagens E6-trase,
samt hvordan brua over Lågen og Våløya nå vil bygges, er vi også
sikre på at den nå tillate brua også er et bedre alternativ for
naturreservatet enn en fire-felts veg med lavere hastighet i dagens
E6-trase. Dette fordi dagens E6 krysser gjennom et mer sentralt
og sårbart område av naturreservatet, særlig for trekkfugl.»
Det har vært enighet
både på Stortinget og i de berørte kommunene om valg av trasé, noe
Nye Veier som ansvarlig utbygger også har fulgt opp gjennom prosessen.
Rett før jul overprøvde
Miljødirektoratet alle andre og sa nei til veien. Direktoratet er
tydelig på at dette er en beslutning regjeringen kan omgjøre.
Da Fremskrittspartiet
satt i regjering, fikk daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen
(Fremskrittspartiet) en liknende sak på sitt bord om strekningen Åkervika
sør for Hamar. Denne saken ble løst av regjeringen Solberg.
Det finnes også gode
eksempler på utbygging av vei med motorveistandard, fire felt og
110 km/t som ikke medfører unødig inngrep eller påvirkning av natur.
Eksempelvis bygges ny E16 Bjørum–Skaret i en smal korridor som i
svært høy grad hensyntar omkringliggende natur og andre verdier,
samtidig som den får firefeltsstandard med 110 km/t fartsgrense.
Videre er det også
planlagt å legge veien i tunnel gjennom store deler av det sårbare
verneområdet, noe som vil skjerme både verneinteresser og naboer.
Så langt har planlegging
og eiendomskjøp i forbindelse med prosjektet kostet over 1 mrd.
kroner. Alt vil ikke gå tapt ved en ny trasé, men dette vil åpenbart
føre til utsettelser og tap av betydelige beløp.
Miljødirektoratets
inngripen i saken har medført kraftige reaksjoner fra mange i Lillehammer-området. Det
vises til en artikkel i Gudbrandsdølen Dagningen 19. januar i år
hvor mange har uttalt seg sterkt kritisk, og som klargjør at det
er stor støtte til dette forslaget om å be regjeringen omgjøre direktoratets
inngripen og snarest igangsette arbeidet i henhold til planene.
Om regjeringen ikke
foretar seg noe, vil dette kunne sette en uheldig presedens for
fremtidige samferdselsprosjekter. Et eksempel er planlagt utbygging
av dobbeltspor i Stange kommune, som skal stå klart i 2027. Dette
jernbaneprosjektet går gjennom et muligens enda mer sårbart naturområde
enn E6 gjennom Lågendeltaet.