Bakgrunn
Dette forslaget går
ut på at Stortinget, som følge av Russlands folkerettsstridige angrep
på Ukraina, ber regjeringen støtte det ukrainske initiativet til
å opprette et spesialtribunal for å etterforske og straffeforfølge
de øverste ansvarlige i det russiske lederskapet for aggresjonsforbrytelsen.
Russlands brutale
invasjon av Ukraina er et grovt og åpenbart brudd på folkeretten
og FN-paktens krigsforbud. Ansvaret for dette folkerettsbruddet
og forbrytelsene som begås i Ukraina, hviler på det russiske lederskapet
som beordret angrepet.
Etter den russiske
invasjonen tok Ukrainas regjering til orde for å opprette et internasjonalt
spesialtribunal for aggresjonsforbrytelsen mot Ukraina og ba om støtte
fra verdens stater til dette.
Forslagsstillerne
mener det er viktig at de øverste ansvarlige for angrepskrigen stilles
til ansvar, og tok allerede i august 2022 til orde for at Norge
skal støtte opprettelsen av et slik spesialtribunal. I sitt svar
til Stortinget anerkjente regjeringen at Den internasjonale straffedomstolen
(ICC) ikke har jurisdiksjon til å etterforske det russiske lederskapet
for aggresjonsforbrytelsen mot Ukraina, jf. Dokument nr. 15:2750
(2021–2022). Regjeringen anerkjente også at dette er grunnen til
at Ukraina ber om støtte til å opprette et spesialtribunal for å
straffeforfølge aggresjonsforbrytelsen mot landet. På det tidspunktet
svarte utenriksministeren at
«Norge følger tett
initiativet om å opprette et spesialtribunal for å etterforske aggresjonsforbrytelser
mot Ukraina, og vil vurdere forslaget grundig».
15. desember 2022
sa utenriksministeren at regjeringen er åpen for å støtte opprettelsen
av et spesialtribunal
«forutsatt at vi
lykkes med å oppnå bred internasjonal enighet».
Forslagsstillerne
deler ønsket om at flest mulig stater skal slutte seg til initiativet,
men mener Norge burde støtte opprettelsen av et tribunal nå, og
ikke vente til «bred internasjonal enighet» eventuelt er oppnådd
i fremtiden.
De siste ukene har
den internasjonale støtten til å opprette et spesialtribunal for
aggresjonsforbrytelsen mot Ukraina vokst kraftig. Lederen for EU-kommisjonen,
EU-parlamentet og flere europeiske stater, som Tyskland og Frankrike,
har gått inn for det. I desember 2022 sendte Oleksandra Matvijtsjuk,
som mottok Nobels fredspris på vegne av den ukrainske organisajonen Center
for Civil Liberties (CCL), et brev til den norske regjeringen der
hun, sammen med de norske organisasjonene Helsingforskomiteen (DNH)
og Den internasjonale juristkommisjonen (ICJ Norge), oppfordret
Norge til å støtte opprettelsen av et slikt spesialtribunal. Forslagsstillerne
deler synet på at Norge må bidra til at de øverste ansvarlige for
Russlands folkerettsstridige angrep ikke får slippe unna straffeforfølgelse.
Forslagsstillerne viser til at
representantene for Arbeiderpartiet og Venstre i Europaparlamentets
parlamentarikerforsamling (PACE) 28. april 2022 stemte for resolusjon
2436 (2022), som tok til orde for at Europarådets medlemsland skal
opprette et internasjonalt tribunal for aggresjonsforbrytelsen mot
Ukraina, og at representantene for Arbeiderpartiet og Høyre 26. januar 2023
stemte for resolusjon 2482 (2023), som tar til orde for det samme.
Forslagsstillerne
viser også til at et samlet storting i forbindelse med behandlingen
av Innst. 134 S (2022–2023) vedtok å be regjeringen ta en ledende
rolle i det internasjonale arbeidet for å identifisere, etterforske
og straffeforfølge krigsforbrytelser i Ukraina, jf. Vedtak nr. 468
(2022–2023).
Forslagsstillerne
mener at norsk støtte til en rettsprosess for å etterforske og straffeforfølge
de øverste ansvarlige for aggresjonsforbrytelsen er naturlig i lys av
nevnte vedtak og stemmegiving i PACE og i lys av enigheten om at
Norge skal jobbe for å hindre straffrihet for de største internasjonale
forbrytelsene. Ifølge styreleder i ICJ Norge og jussprofessor Terje
Einarsen og ukrainske Lilia Oprysk, førsteamanuensis ved Universitetet
i Bergen, er det
«mye lettere å bevise
ansvar for det russiske lederskapet for hele angrepskrigen mot Ukraina
enn for konkrete krigsforbrytelser på bakken».
De to skriver videre
at et
«spesialtribunal
for Ukraina etter inspirasjon av Nürnberg-domstolen og andre internasjonale
spesialdomstoler, med myndighet til å pådømme aggresjonsforbrytelsen,
er derfor både viktig og realistisk».