Bakgrunn
Godstransporten på
bane har økt de siste årene i Norge, men nylig kom en stor nedtur
for godstransporten: et av selskapene, Green Cargo, gir seg i Norge
på grunn av svak lønnsomhet. Det kan bety en svekkelse av godstrafikken
på jernbane i Norge. For at ikke trafikken skal reduseres, må eksisterende
godsselskaper overta rutene. Men for å kunne gjøre det må de også
investere i ny infrastruktur, noe som er krevende med den svake lønnsomheten
som er i dag. Nylig ble det klart at Onrail tar over noen av rutene,
men fortsatt er det to ruter som ikke vil kjøres. Det kan bety flere
tusen flere vogntog på veiene.
Heldigvis finnes det en enkel
måte å øke lønnsomheten for gods på bane som ikke koster noe mer
enn litt forutsigbarhet og forpliktelse over tid. I dag finnes det en
miljøstøtteordning for å gjøre det mer lønnsomt med gods på bane.
Ordningen har vært svært vellykket og skapt vekst i godstransporten.
Men ordningen er avhengig av årlige bevilgninger på statsbudsjettet.
Det gjør at selskapene aldri kan være sikre på om pengene kommer
neste år, noe som gjør det risikabelt å investere i nytt materiell.
Nå haster det å gi forutsigbarhet og trygghet til godsselskapene,
slik at de kan gjøre investeringer i visshet om at pengene vil komme,
og man kan opprettholde godstransporten på bane. Sverige har allerede
en femårig støtteordning. Nå mener forslagsstillerne det er på tide
at Norge får det samme.