Representantforslag om en full gjennomgang av Norsk pasientskadeerstatning for å sikre norske pasienters rettssikkerhet
Dette dokument
- Representantforslag 80 S (2022–2023)
- Fra: Bård Hoksrud, Morten Wold, Silje Hjemdal og Himanshu Gulati
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Bakgrunn
Det er ved flere anledninger kommet frem en rekke alvorlige saker i både i TV 2 og NRK der pasienter som er utsatt for behandlingssvikt, har fått sin rettssikkerhet truet og ikke er blitt godt nok ivaretatt i møte med Norsk pasientskadeerstatning (NPE). Forslagsstillerne har selv vært i kontakt med pasienter som har uttrykt sin frustrasjon i møte med NPE. Mye tyder på at et ukjent antall beslutninger ikke er blitt gjort på objektivt grunnlag. Pasienter er blitt avvist uten at de hverken har blitt undersøkt eller vært i kontakt med NPE.
NPE og ankeinstansen Helseklage behandler erstatningssaker etter pasientskader som følge av behandlingssvikt i helsevesenet. De siste fem årene har NPE behandlet erstatningskrav fra nærmere 30 000 nordmenn som mener de er blitt feilbehandlet i helsevesenet. Forslagsstillerne mener det er svært uheldig at pasienter som har fått livskvaliteten sin nedsatt som følge av behandlingssvikt i helsevesenet, føler at de ikke blir tatt på alvor i NPE.
Det er blitt rettet kritikk mot NPE fra flere hold. Eksempelvis har 18 av de fremste advokatene på pasientskadesaker uttrykt alvorlig kritikk mot NPE og deres system. Det som trekkes frem, er blant annet at det ikke legges opp til møter med de skadelidende. Det kan gjøre at det er viktige momenter som søker/klager har, men som vedkommende ikke får mulighet til å utdype og eller presisere, og som vil kunne ha innvirkning på resultatet. NPE baserer heller beslutningene på epikriser og journaler. Det fratar pasientene muligheten til å forklare sin egen livssituasjon og skaper ensidighet i sakene.
Advokatene har også uttrykt bekymring for pasientenes rettssikkerhet. Advokat Mari Grefslie sier blant annet til TV 2:
«Etter min oppfatning utredes sakene ofte ikke godt nok, og dette kan innebære et rettssikkerhetsproblem.»
Det nevnes også fra en annen advokat at de oppfatter at NPEs sakkyndige ikke er objektive, men at de fremstår som advokater på vegne av forvaltningen. Det er alvorlig.
Forslagsstillerne mener vanskelighetene pasienter opplever med NPE og Helseklage, innebærer store utfordringer for pasientenes rettssikkerhet og pasienters tillit til den offentlige forvaltningen og NPE. At mange pasienter føler de ikke blir hørt, sett og tatt på alvor, skaper en skjevhet og mistillit hos pasientene og alle norske innbyggere som benytter seg av det offentlige helsevesenet.
I tillegg har man nå også sett eksempler på at NPE kan redusere utbetalingen til pasienter fordi legen i NPE mener at pasienten ikke vil leve lenge nok, jf. innslag på NRK Dagsrevyen 11. desember 2022.
Disse forholdene viser med all tydelighet at det nå er nødvendig med en full gjennomgang av ordningen med NPE, for å avdekke feil og mangler ved systemet og se på hvordan man kan styrke pasientenes rettssikkerhet og tilliten til den jobben NPE er satt til å gjøre.
Det er helt nødvendig at man har et system som ivaretar pasientenes rettssikkerhet, og som spiller med, ikke imot, pasientene. Pasienter som er utsatt for behandlingssvikt, skal være trygge på at de får en grundig og god gjennomgang av pasientskadesaken sin.
I mediene har det også fremkommet at pasienter som har hatt en sak til behandling i NPE, har måttet vente i opptil flere år for å få saken sin ferdigbehandlet. Forslagsstillerne mener det er uholdbart at mennesker som er utsatt for behandlingssvikt i det norske helsevesenet, må vente unødvendig lenge på å få saken sin behandlet av NPE.
Forslag
På denne bakgrunn fremmes følgende
-
1. Stortinget ber regjeringen foreta en full gjennomgang av Norsk pasientskadeerstatning og legge dette frem som en sak for Stortinget.
-
2. Stortinget ber regjeringen sikre en makstid for behandling av saker i Norsk pasientskadeerstatning.
-
3. Stortinget ber regjeringen se på lovverket som åpner for at Norsk pasientskadeerstatning kan redusere erstatningen fordi tiden pasienten vil leve, er kortere enn det man la til grunn da erstatningen ble tilkjent.
-
4. Stortinget ber regjeringen sikre en praksis i Norsk pasientskadeerstatning som ivaretar pasientsikkerheten og sikrer pasientkontakt i saker der det anses som nødvendig.
Bård Hoksrud |
Morten Wold |
Silje Hjemdal |
Himanshu Gulati |