Helseforetakenes
bruk av inkassobyrå
Inkassobyråene tjener
store penger på å drive inn ubetalte krav for andre. De store påslagene
inkassoselskapene legger til, gjør at selv ganske små pengekrav
på kort tid kan bli så store at de utgjør et betydelig økonomisk
problem for mange. Det er ikke hensiktsmessig at pasienter som av
ulike grunner ikke har vært i stand til å betale egenandeler eller
gebyrer til helseforetakene, skal settes i gjeld til kommersielle
pengeinnkrevere.
Ukom påpeker også at det at innkrevingene
settes bort til eksterne, gjør det vanskeligere for pasientene å få
trukket kravet tilbake dersom det viser seg at det er rimelige grunner
til at det burde ha vært gjort. Pasienter som for eksempel ikke
har klart å møte til time, får ikke forklart seg overfor sykehuset
når kravet har gått til inkasso, men må forholde seg til automatiserte
prosesser hos et eksternt, kommersielt byrå som ikke har noe ansvar
for det opprinnelige kravet.
Forslagsstillerne
mener helseforetakene ikke skal sette bort inndriving av forfalte
pengekrav til eksterne aktører, men gjøre innkrevingen av ubetalte
krav fra egenandeler og gebyrer ilagt pasienter i egenregi. Da kan
helseforetakene sikre at dette gjøres på en måte som ivaretar pasienter
med betalingsvansker, og ikke forverrer en allerede utfordrende
livssituasjon.