Alvorlige
mangler ved eksisterende lovverk
Norge har allerede
flere lover som bidrar til å beskytte natur. Forslagsstillerne mener
likevel det er nødvendig å styrke naturens posisjon i lovverket.
Plan- og bygningsloven
skal fremme en bærekraftig utvikling til det beste for den enkelte,
samfunnet og framtidige generasjoner. Forvaltningen av arealene
ligger som hovedregel til kommunene. Jf. nasjonale forventninger
til kommunal og fylkeskommunal planlegging skal det tas hensyn til
viktig naturmangfold og nedbyggingen av natur skal reduseres.
Statsforvalterne
kan fremme innsigelse mot planer som strider mot nasjonale interesser
knyttet til naturmangfold, men dette er i stor grad rettet inn mot
særlig sårbar, truet og verdifull natur. Det mangler virkemidler som
sikrer at naturen som helhet ikke bygges ned. Statsforvalterens
myndighet har også blitt svekket de senere årene.
Naturmangfoldloven
slår fast at mangfoldet av naturtyper skal ivaretas, og at artene
skal forekomme i levedyktige bestander innenfor naturlige leveområder. Loven
krever at hensynet til naturmangfoldet skal være vurdert. Blant
annet skal den samlede belastningen på økosystemer vurderes, for
å unngå bit-for-bit nedbygging. Men loven setter ingen absolutte
grenser for naturinngrep, og er ikke tilstrekkelig egnet til å begrense
den samlede belastningen på naturen. Selv om loven setter krav til
at flere naturhensyn skal vurderes, er den ikke til hinder for at
økonomiske interesser prioriteres allikevel. Loven er heller ikke
dekkende for havområder utenfor 12 nautiske mil.
Et gjennomgående
trekk ved lovverket som skal beskytte naturmangfoldet, er altså
at kvantitative virkemidler ikke brukes. Det brukes derimot i forvaltningen av
matjordressursene. Stortinget satte i 2004 et mål for årlig omdisponering
av dyrket jord. Målet har senere vært strammet inn og er nå 3 000
dekar. Målet er ikke rettslig bindende og gjelder på nasjonalt nivå.
Enkelte fylker har utarbeidet regionale jordvernmål. Hvorvidt målet
er nådd, har variert, og den faktiske nedbyggingen har vært forholdsvis
stabil.
Et annet eksempel
på at kvantitative mål for naturforvaltningen tas i bruk, er at
enkelte fylker og kommuner har gjort vedtak om arealnøytralitet.
I 2019 vedtok Flakstad i Nordland at kommunen skulle være arealnøytral.
Siden har Nordre Follo gjort samme vedtak. Saken utredes i Ås og
Nesodden. I desember 2021 fattet Vestfold og Telemark vedtak om
at hele fylkeskommunen skal bli arealnøytral innen 2030. I 2022
jobber hele 35 kommuner med arealnøytralitet, altså ca. 10 pst.
av landets kommuner. England har allerede vedtatt lovverk som skal
sikre 10 pst. naturpositivitet i de enkelte utbyggingsprosjekter.
Lovverket trer i kraft i slutten av 2023, men er allerede i bruk
i mange engelske kommuner. Arbeidet med å implementere arealnøytralitet
er fortsatt i en relativt tidlig fase. Et eksempel på hva det kan
innebære i praksis er imidlertid endringene som har skjedd i arealpolitikken
i Nordre Follo kommune etter vedtaket om arealnøytralitet.
I kommunens nye arealbestemmelser
er både arealnøytralitet og prinsipper for økologisk kompensasjon ved
nedbygging definert. En lang rekke framtidige utbyggingsområder
fra den forrige arealplanen er tatt ut med arealnøytralitet som
begrunnelse, og alle nye arealinnspill i naturområder er avvist.
I forarbeidet til
arealplanen er det vurdert hvor mye bolig som likevel kan bygges,
stort sett gjennom transformasjon av allerede bebygde arealer. Kommunen
legger til rette for stor befolkningsvekst, og med målet om 440
boliger per år kan de holde på i om lag 28 år framover. Få kommuner
har planlagt større vekst enn Oslo-nære Nordre Follo, og mulighetene
for transformasjon i stedet for fortsatt nedbygging av natur er
sannsynligvis minst like stor de fleste steder i landet.
Forslagsstillerne
mener erfaringene fra Nordre Follo tyder på at arealnøytralitet
er et effektivt verktøy for å beskytte natur og nærmiljøer.