Bakgrunn
Lave strømpriser
har vært et historisk gode og et konkurransefortrinn for industri
og norske husholdninger. Stabil og regulerbar vannkraft har bidratt
til at Norge som et av få land i Europa har vært selvforsynt med
fornybar kraft. Tilgang på rimelig kraft har gitt grunnlag for sysselsetting
og høy verdiskaping over hele landet. Forslagsstillerne mener at
et overordnet mål for norsk kraftpolitikk bør være å få strømprisene
ned igjen mot tidligere normalpriser.
De to nyeste mellomlandsforbindelsene
som er bygget mot Tyskland og Storbritannia, har bidratt til at kraftmarkedet
i Sør-Norge er vesentlig mer eksponert mot europeiske prisnivåer.
Begge kablene har svært høy effekt og en teoretisk kapasitet for
kraftutveksling som langt overgår effekten i mellomlandsforbindelsene
som tidligere har blitt bygget, og som eliminerer tidligere flaskehalser
i nettet. Vedvarende høye energipriser i Europa fører dermed til
økt sårbarhet for husholdninger og næringsliv i Norge.
Den økte eksponeringen
mot det europeiske markedet bidrar til at prisfastsettelsen på kraft
har endret seg fundamentalt i Norge på kort tid. Den fysiske kraften som
tidligere ble levert til norske strømkunder, har brått blitt tilgjengelig
for et langt større marked med svært høy betalingsvilje. De norske
kraftprodusentene priser kraften sin etter hvor sterk betalingsviljen
til enhver tid er i det internasjonale markedet, noe som resulterer
i meget høye priser også innenlands.
Der prisnivået på
strøm tidligere ble avgjort av innenlandsk marginalkjøper, har tyngdepunktet
for prisfastsettelsen i det sør-norske kraftmarkedet flyttet seg
mot kontinentet grunnet tilknytningen til nye markeder og fraværet
av fysiske flaskehalser. Marginalkjøperen som fastsetter prisen,
befinner seg nå ofte i land som Tyskland og Storbritannia fordi
kapasiteten i mellomlandsforbindelsene har økt betraktelig.
For å redusere strømprisene
ned mot tidligere normalpriser mener forslagsstillerne at det aktivt
må arbeides for å redusere prissmitte fra det europeiske kraftmarkedet.
Forslagsstillerne mener en modell som oppretter nye prispunkter
på likestrøms-mellomlandsforbindelsene, eventuelt med en tilsvarende
auksjonsmodell som North Sea Link kabelen til England – også for andre
kabler, er en løsning som ivaretar både innenlandske strømkunder,
internasjonale avtaleparter, og som i tillegg fremmer utvikling
av ny fornybar energi.
Ved å distansere
norske strømkunder fra det europeiske markedet oppnås mer normaliserte
priser i det norske markedet. I tillegg vil Norge få større råderett over
fyllingsgrad i vannmagasinene, samtidig som overskuddskraft fremdeles
kan meldes inn og selges til høy europeisk pris. Import av kraft
fra Europa er også ønskelig og muliggjøres når prisene er meget
lave grunnet stor samtidig produksjon i Europa, fra vindkraft, sol
og lignende, som produsentene må bli kvitt.
Kraftmarkedets strømflyt
går fra prisområder med lav pris til prisområder med høyere pris;
slik har systemet virket i tiår. De forskjellige lands nettforvaltere
har i år innført «Sum-restriksjoner» for strømhandel, som er en form
for optimalisering av strømflyten, uavhengig av prisene i prisområdene.
Dette har de siste månedene eksempelvis gitt strømflyt fra høyprisområder,
via lavprisområde og til nytt høyprisområde, altså mot normal flyt.
En modell med tilsvarende funksjonalitet bør også være mulig å anvende
mellom prispunktene som opprettes på de aktuelle mellomlandsforbindelsene,
for å styre strømflyten i ønsket retning.
Likestrøms (DC) mellomlandsforbindelsene
kan i størst grad styres og reguleres, og er også forbindelsene med
størst kapasitet, mens vekselstrøm (AC) mellomlandsforbindelsene
i større grad er å anse som mer integrerte deler av nettet.