Søk

Bakgrunn

Dagen regelverk for kjøring med henger er lite hensiktsmessig og kronglete. Med bil i klasse B kan man kjøre henger med maksimal vekt på 750 kg uten å endre førerkortet. Man kan også kjøre henger på vanlig klasse B-førerkort så lenge summen av bilens tillatte totalvekt og hengervekt ikke overskrider 3 500 kg. Skal man kjøre henger som medfører totalvekt på mellom 3 501 og 4 250 kg, må man ta tilleggskurs for klasse B96.

Skal man kjøre henger med tillatt vekt inntil 3 500 kg, må en ta førerkort klasse BE, som både er omfattende og dyrt. Man har i tillegg differensiert mellom om man har tatt BE-kurset før eller etter 19. januar 2013, som igjen har ulikt beregningsgrunnlag for hvilken vekt som blir beregnet på hengeren. I tillegg må en uansett sjekke vognkortet på bilen for å finne ut hvilken tillatt hengervekt bilen lovlig kan benytte. Bilens tillatte «vogntogvekt» må heller ikke bli overskredet, det vil si summen av bilens og hengerens samlede totalvekt.

Lovverket rundt dette er altså kronglete, vanskelig å forstå og sikkert ikke enkelt for noen å kunne håndheve på en god måte. En stor henger som er godkjent for 750 kg, kan i størrelse være like stor som en henger som er godkjent for vesentlig høyere vekt. En 750 kg stor henger har heller ikke normalt egne bremser, noe som medfører større risiko enn en henger med brems. Logikken rundt dette er vanskelig å kunne forstå, da man i trafikkbildet drar med seg en henger på om lag samme størrelse uansett om den er godkjent for den ene eller andre vekten, og den på 750 kg er dårlig utrustet uten brems.

Vekten over 3 500 kg har i praksis vist seg å ikke forutsette ekstra kompetanse. Eksempelvis er det tillatt for personer med klasse B-førerkort å kjøre elektriske varebiler med tillatt totalvekt på 4 250 kilo, altså 750 kilo mer enn man normalt har lov til å kjøre med klasse B-førerkort. Det jobbes også med et nytt førerkortdirektiv i EU som heller mot at det skal bli tillatt å kjøre biler generelt som har tillatt totalvekt på inntil 4 250 kg på klasse B-førerkort. I tillegg har Samferdselsdepartementet de siste årene arbeidet for å endre høyeste tillatte fartsgrense for kjøring med henger, med den begrunnelse at dagens hengere er langt sikrere enn da dagens gjeldende fartsgrense ble satt.

Forslagsstillerne mener at lovverket som omhandler førerkort klasse B og hva slags henger man kan benytte, bør forenkles. Dette må forenkles slik at det er bilens grenser for tillatt vogntogvekt, altså bilens og hengerens samlede totalvekt, som må bli gjeldende for tillatt vektgrense for hengeren. Det bør innføres krav om et eget lastsikringskurs uansett bruk av henger over 750 kg.