Bakgrunn
Under pandemien ble store deler
av arbeidsstyrken sendt på hjemmekontor. Selv om dette gav mange
negative effekter, og ble gjennomført helt uavhengig av arbeidstagernes
eller arbeidsgivernes egne ønsker, var det like fullt en erfaring
det går an å dra positive lærdommer av. Mange arbeidsgivere lærte
hvilke arbeidsoppgaver som lot seg løse på en god måte gjennom fjernarbeid,
og mange arbeidstagere opplevde mer fleksibilitet og frihet i egen arbeidshverdag.
Samlet sett viste pandemien at det fremdeles er et stort potensial
for å gjøre arbeidslivet mer stedsnøytralt.
Andre land Norge
liker å sammenligne seg med, slik som Finland og Nederland, har
gjennom flere år hatt en vesentlig høyere andel av arbeidstagerne
som velger å jobbe utenfor det tradisjonelle kontoret, enn hva Norge har.
Det som kjennetegner land med en høy andel fjernarbeidere, er at
de har en høyt utdannet befolkning, en høy andel av arbeidsstyrken
ansatt i tjenesteytende sektor og innbyggere med relativt god digital
kompetanse, og at de er samfunn preget av en høy grad av tillit.
Dette er også trekk som kjennetegner Norge.
For de fleste vil
det nok alltid være mest naturlig å dra til sitt faste arbeidssted
– fordi yrket krever personlig tilstedeværelse, fordi man jobber
mye sammen med andre, eller rett og slett fordi man ønsker det selv.
Men for mange vil en større fleksibilitet være ønskelig, noe man
også ser i meningsmålinger utført etter pandemien.
En større grad av
fjernarbeid kan videre ha positive ringvirkninger for samfunnsutviklingen.
Når arbeidstagerne reiser mindre, gir det positive effekter med
mindre forurensning og slitasje på infrastruktur. Å kunne jobbe
mer stedsuavhengig gir også andre muligheter med tanke på stedsutvikling
og distriktspolitikk, og kan redusere presset inn mot de største
byene. Det kan også gi arbeidsgivere et langt større geografisk
område å rekruttere fra og kan bidra til økt mobilitet i arbeidsmarkedet. Slik
vil flere kunne finne en jobb de trives med, og bedriftene vil kunne
tiltrekke seg kompetansen de trenger.
Dersom arbeidslivet
skal bli mer fleksibelt med tanke på arbeidssted, noe forslagsstillerne
mener bør være et mål, vil det gi flere økt frihet og flere muligheter
til å leve og arbeide hvor de vil og når de ønsker. Samtidig vil en
liberalisering på dette området også by på utfordringer med dagens
regelverk. Det gjelder for eksempel en utilstrekkelig yrkesskadelovgivning
og barrierer med tanke på arbeid i utlandet.
Det gjør at det er
viktig å politisk legge aktivt til rette for frivillig stedsfleksibilitet
både for enkeltmennesket og for næringslivet. Flere andre land har
styrket stedsfleksibiliteten i sine lovverk ved å sørge for at arbeidsmiljølovgivningen
er tilpasset et stedsnøytralt arbeidsliv og at arbeidstid ikke bare
knyttes til et fysisk arbeidssted, men først og fremst knyttes til
den som utfører arbeidet, og arbeidet som utføres. Det er på tide
at man i Norge også gir folk mer frihet til å jobbe der de vil.