Bakgrunn
Fra 1. november innføres
det hvert år kommunale gebyr for å kjøre med piggdekk i Oslo, Bergen,
Stavanger og Trondheim. Gebyret gjelder, med noen unntak, for alle
biler som kjører på veier i eller gjennom de fire kommunene. Selv
reiser som både starter og slutter utenfor disse kommunene, er gebyrpliktige
så lenge det kjøres gjennom en av dem.
Eksempelvis må en
familie som skal fra sitt hjem i Randaberg kommune på besøk til
besteforeldre bosatt i Sandnes kommune, betale piggdekkgebyr til
Stavanger hvis de kjører gjennom kommunen. Dette gjelder også svært
mye trafikk som benytter E6 og E18 gjennom Oslo, E39 gjennom Bergen
og E6 gjennom Trondheim, i tillegg til alle andre veier i disse
kommunene. I alle tilfeller må bilister betale gebyr til kommunen
for å kjøre med piggdekk som gir dem bedre veigrep og økt trafikksikkerhet.
Samtidig som det
er ulogisk å gebyrlegge dekk som gir økt trafikksikkerhet på vinteren,
er det like ulogisk at en kommune skal ha hjemmel til å kreve inn
avgifter fra gjennomgangstrafikk på veier som tilhører staten.
Ordningen med piggdekkgebyr
begrenses i dag geografisk av kommunegrensene. Forskriften gir rom
for at kommunene selv bestemmer om de skal ha gebyr eller ikke.
Det er likevel en rekke unntak fra gebyrplikten for blant annet
biler med parkeringsbevis for forflytningshemmede, ambassadebiler,
sivile og uniformerte politibiler, utrykningskjøretøy og snøploger.
For vinteren 2022/2023
er gebyrene for kjøretøy opptil 3 500 kg kr 1 400 per sesong, kr 450
per måned og kr 35 per dag. For tungbil over 3 500 kg er gebyrene kr 2 800
per sesong, kr 900 per måned og kr 70 per dag.
Svevestøv fra veiene
kan enklere reduseres med andre tiltak enn å forby eller gebyrbelegge
trafikksikre vinterdekk. Eksempelvis vil større satsing på vasking
av veiene redusere den totale mengden av svevestøv mer effektivt.
Vasking vil blant annet redusere svevestøv fra veisalt, som virvles
opp uavhengig av typen vinterdekk.
Hver bilist skal
ha rett til å velge fritt den typen vinterdekk som passer sitt behov,
og som oppleves tryggest. Trafikksikkerhet må veie tungt i reguleringen
av veitrafikken, og et gebyr som gir insentiv til å velge bort trafikksikre
vinterdekk, må derfor fjernes.