Umoralsk
å straffe bilister som har kjørt trafikksikkerhetsmessig forsvarlig?
Miljøfartsgrenser
er særfartsgrenser som ikke er begrunnet med trafikksikkerhet, men
med miljøhensyn. Politidirektoratet mente allerede i 2010, med støtte
fra riksadvokaten, at det burde avklares om det overhodet var lovlig
å gi bøter eller tap av førerrett med miljøhensyn som begrunnelse.
Statens vegvesen har uttalt at
miljøfartsgrensene fører til en større ulykkesrisiko, og leder av
trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet, Guro Ranes, uttalte
i 2011 at
«det er generelt
større risiko for ulykker når trafikantene kjører med ulik fart».
Borgarting lagmannsrett
slo i 2011 fast at det er lov å bryte miljøfartsgrensen. Dette førte
til at miljøfartsgrensene ikke ble innført som planlagt i 2012.
Noen måneder senere ble muligheten til å opprette miljøfartsgrenser
lovfestet etter forslag fra regjeringen Stoltenberg II.
Også lenge etter
lovendringen har bilistene hatt liten respekt for miljøfartsgrensene.
Statens vegvesen har nøkternt uttalt at «etterlevelsen kan forbedres»,
ifølge fartsmålinger de har gjort.