Bakgrunn
E6 er en av hovedpulsårene
i Norges veinett og svært viktig for både innbyggere og næringsliv.
Det er avgjørende at veien holdes åpen og er en trygg ferdselsåre
for trafikken som benytter den. Dessverre er det flere strekninger
på E6 som er rasutsatte, og strekningen langs Langnesberga ved Snåsavatnet
i Trøndelag er en av de mest utsatte.
Strekningen har vært
stengt som følge av ras fem ganger bare det siste året. Statens
vegvesen (SVV) har ført den opp på sin liste over mest rasutsatte
strekninger og har den under ekstra overvåkning. Rasfaren er stor, både
fra fjellet og ved at veifyllingen kan rase ut i Snåsavatnet. Dette
og flere hendelser den siste tiden har medført at SVV har økt skredfaktoren
på strekningen fra middels (3,17) til høy (4,52).
Statens vegvesens
egne undersøkelser viser at det eneste trygge alternativet er å
bygge en ny tunnel gjennom fjellet. Løsningen med tunnel inngår
i reguleringsplanen vedtatt i 2016 og ble i 2019 satt på SVVs oversikt over
skredsikringsbehov for riksveinettet. Prosjektet var inne i Nasjonal
transportplan (NTP) 2014–2023 og 2018–2029, men er ikke omtalt i
NTP 2022–2033, da ny NTP bare omtaler store prosjekt som starter
opp i første seksårsperiode.
Dagens midlertidige
løsninger og forsterket overvåkning er ut fra situasjonen ikke holdbart
lenger. Strekningen er viktig å holde åpen, og de som benytter den, fortjener
trafikksikkerhet. Den økte skredfaktoren viser også at situasjonen
på strekningen har blitt betydelig forverret. Det må komme på plass
en permanent løsning raskest mulig, og planene for tunnel må realiseres for
å sikre en drifts- og trafikksikker E6.