Bakgrunn
Alt tyder på at Russlands
angrepskrig mot Ukraina blir langvarig. Den 30. september kom president
Putin med en løgnaktig og folkerettsstridig erklæring om at de fire
fylkene Donetsk, Luhansk, Kherson og Zaporizjzja nå skulle være
å anse som russiske. Med dette fjernet han det siste halmstrået
av håp om en forhandlet løsning på krigen i Ukraina og varslet at
krigen i Ukraina kommer til å dra ut i tid.
Krigens gang har
avslørt store svakheter ved Russlands konvensjonelle militære styrker,
og det meste tyder på at Russlands nye plan for å vinne krigen er
å benytte seg av strategisk tålmodighet: Putin og hans innerste krets
gambler på at dersom de drar krigen ut i tid, vil Vestens støtte
til Ukraina svinne hen. De gambler også på at Ukraina betyr mer
for dem enn Ukraina gjør for Vesten.
Samtidig som Russland
sliter med å nå sine militære mål på slagmarken, har Russland denne
høsten gjennomført en rekke angrep og tiltak som ikke har direkte betydning
for deres suksess langs fronten. Dette gjelder mobilisering og luftangrep
mot sivile mål i ukrainske byer. Formålet med angrepene og tiltakene
å skape frykt i Ukraina og blant deres støttespillere, skape ny
dynamikk og skaffe Russland et politisk momentum.
Samtidig benytter
de seg av hybride virkemidler innrettet mot juridiske gråsoner i
allierte land for å svekke folkelig oppslutning om vestlige sanksjoner
mot Russland. Struping av gasseksporten til Europa, sammen med mulig
russisk sabotasje på gassrørledninger i Østersjøen, er eksempler
på handlinger som er ment å skremme europeiske land fra å støtte
Ukraina med våpen og sanksjonere mot den russiske krigsøkonomien.
I møte med denne
fryktbaserte og hybride russiske strategien må Norge og Europa sende
et fornyet og kraftig signal til Kreml om at Ukrainas kamp mot Putin-regimet også
er Europas kamp for frihet og mot undertrykkelse og diktatur. Norge
må demonstrere at landets forpliktelse til Ukrainas kamp er langvarig,
og at den vil vare så lenge det trengs. Man må vise at det står
mer på spill i Ukraina for Europa enn det gjør for Russland. Det
er behov for en strategisk, langsiktig og forpliktende plan for
norsk støtte til Ukraina. Denne må bestå av tiltak som gir både
umiddelbar og langsiktig effekt, og som består av militære, politiske,
juridiske, helserelaterte og økonomiske virkemidler.
Norge er unikt posisjonert
til å ta en finansiell og politisk lederrolle i Europas kamp mot
maktmisbruk og for demokrati og frihet. De høye energiprisene, som
er et direkte resultat av krigen, gir Norge usedvanlig store inntekter
og et større handlingsrom enn mange av landets europeiske naboer.
Norge har en historisk og moralsk forpliktelse til å hjelpe 44 millioner
ukrainere i deres frihetskamp. Samtidig er det i kjernen av Norges egeninteresser
å kjempe for en internasjonal orden hvor konflikter løses i fredelige
forhandlinger, der et lands grenser respekteres uavhengig av om
de har et atomvåpenarsenal, og hvor land kan handle fritt med hverandre.
Først og fremst bør
Norge stå sammen med europeiske land og andre allierte om sanksjoner
og støtte til Ukraina. I denne sammenhengen viser forslagsstillerne til
tidligere forslag om å fjerne det norske særunntaket for russiske
fiskefartøy fra det norske havneforbudet.
Kostnadene for gjenoppbygging
av Ukraina etter krigens ødeleggelser er estimert av ukrainske myndigheter,
EU-kommisjonen og Verdensbanken til å være mer enn 340 mrd. dollar.
Norge bør ta politisk og finansielt lederskap i EU-ledede prosesser
for å koordinere gjenoppbyggingen av Ukraina i samarbeid med andre land.
Den sikreste og viktigste
måten å støtte Ukrainas kamp på umiddelbart er å bidra med våpen,
utstyr og nødvendig opplæring. Derfor bør Norge anskaffe og donere
luftvernsystemet NASAMS, sjømålsmissilene NSM og annet nødvendig
militært utstyr og ammunisjon. Produksjonstiden på avanserte våpensystemer
er lang, og bestillinger som gjøres i dag, er av våpensystemer som
kan beskytte Ukraina neste år.
Krigen i Ukraina
har gått hardt ut over ukrainsk økonomi. Å øke Ukrainas eksport
vil være sentralt for å bygge opp Ukrainas økonomi etter krigen.
Norge bør derfor innføre nulltoll på ukrainske varer som et bidrag til
den økonomiske stabiliseringen av landet.
Når krigen er over,
vil et rettsoppgjør bli sentralt for at ofrene for Russlands krigsforbrytelser
skal oppleve rettferdighet. Det er allerede blitt avdekket massegraver, og
det skal finnes tegn på bruk av tortur. Norge bør ta en ledende
rolle i det internasjonale arbeidet for å sikre et rettferdig rettsoppgjør
og stille krigsforbrytere til ansvar. Finansering av internasjonale
organisasjoner som vil få en sentral rolle i dette – slik som Den
internasjonale straffedomstolen, Den internasjonale domstolen og Den
internasjonale kommisjonen for savnede personer, samt frivillige
organisasjoner som bidrar til å dokumentere krigsforbrytelser –
vil være viktig for å sørge for dokumentasjon og en juridisk prosess
som foregår etter de høye standardene som kreves for å kunne få
til et rettferdig oppgjør. I tillegg bør Norge bidra med den ekspertisen
og kompetansen som finnes i Kripos.
En av drivkreftene
bak krigen i Ukraina er Russlands imperialistiske selvbilde og motivasjoner.
På NATOs toppmøte i Madrid var det enighet om å gi støtte til Georgia,
Bosnia og Moldova for å sikre deres politiske og territorielle integritet.
For å bidra til å stoppe Russland i det langsiktige perspektivet
bør Norge øke støtten til NATOs partnerland innenfor rammene av
NATOs programmer og initiativer for sikkerhetsbygging i de aktuelle
landene.