Bakgrunn
Helsetilsynet gjennomførte
nylig en landsomfattende undersøkelse av tilgjengeligheten til sosiale tjenester
i Nav. Tilsynet har undersøkt 70 kommuner. I 49 av disse er Nav-kontoret
åpent seks timer eller mindre hver uke. 11 av 70 Nav-kontorer holder
helt stengt. Resultatet er at brukere uten avtale møter en stengt
dør når de kommer til Nav for å søke hjelp.
Videre finner tilsynet
at det er vanskelig å ringe til Nav. Den som vil ringe Nav, må henvende
seg til det nasjonale Nav Kontaktsenter, for så å bli satt videre
til sitt lokale Nav-kontor. Helsetilsynet finner at de lokale Nav-kontorene
sjelden svarer på telefon fra kontaktsenteret. Resultatet er at
mange brukere går flere dager uten å komme i kontakt med sitt lokale
Nav-kontor. De ansattes fagforeninger peker på at manglende ressurser
er en hovedårsak bak lang behandlingstid på Nav-kontorene.
Fordi Nav i for liten
grad er tilgjengelig, opplever andre kommunale tjenester stor pågang
fra sårbare mennesker som ikke klarer å få tak i Nav. Ifølge Helsetilsynet
opplever rustjeneste, tjeneste for psykisk hjelp, flyktningetjeneste
og servicetorg at de må bruke så mye tid på å hjelpe folk med Nav
at det kan «gå ut over egne oppgaver».
Det er de sosiale
tjenestene i Nav som jobber med de mest sårbare brukergruppene,
som oftest har behov for akutt hjelp. Helsetilsynet mener
«det er alvorlig
at Nav-kontorene ikke har en beredskap for å ta imot brukere uten
timeavtale, som kan ha akutt behov for hjelp til eksempelvis mat,
strøm og bolig».
Fagforeningen Fellesorganisasjonen
ser dette som et ledd i nedprioritering av de sosiale tjenestene
innenfor Nav.
I dag er de sosiale
tjenestene hverken representert i hele Navs medbestemmelsesapparat
eller Nav-direktørens ledergruppe. Konsekvensene er at tjenestene
som skal hjelpe mennesker i akutte livssituasjoner, har for liten
påvirkning på tilgjengeligheten i Nav.
Tilsynet skriver
blant annet at hvis
«du ikke har mulighet
til å henvende deg digitalt, er det ikke sikkert du får hjelpen
du trenger i tide. Konsekvensen kan bli at du ikke har penger til
mat til deg selv og eventuelle barn, mangler strøm i boligen eller
ikke har et sted å bo».
Dette er et stort
problem i helger eller utenfor Navs åpningstider.
Ved behandlingen
av Dokument 8:154 S (2020–2021), jf. Innst. 379 S (2020–2021), ble
følgende forslag enstemmig vedtatt:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om nasjonale retningslinjer som sørger for at de
svakeste brukerne er sikret et tilgjengelig og åpent Nav.»
Det er grunn til
å spørre seg hvordan dette vedtaket blir fulgt opp. I svar på skriftlig
spørsmål fra representant Emma Watne av 12. mai 2022 (Dokument 15:2053 (2021–2022))
svarte statsråd Marte Mjøs Persen at det er den enkelte kommune
i dialog med Nav som skal avgjøre hva som er åpningstidene for drop-in
på det enkelte kontor. I sitt svar viser statsråden til Arbeids-
og velferdsetatens kommunebrev for 2022. I brevet kommer det fram
at kommunene anbefales å opprette lokale vakttelefoner for å sikre
at det er mulig å nå fram til kommunale Nav-kontorer per telefon.
Kommunene får imidlertid ikke noe pålegg om dette. Kommunebrevet fastsetter
heller ikke noen nasjonale retningslinjer for åpningstidene på lokale
Nav-kontor. Dermed står Stortingets enstemmige vedtak fra 2021 i
fare for å ikke bli fulgt opp i praksis.
Forslagsstillerne
er bekymret for at mennesker med akutt behov for sosialhjelp møter
en stengt dør hos Nav. Denne høsten har vi sett en kraftig vekst
i matkøer i norske byer. Matsentralene melder om økt pågang og at
nye grupper nå er avhengige av gratis mat. Den store pågangen frivillige
organisasjoner opplever fra mennesker som har behov for hjelp, kan
tyde på at Nav i for liten grad lykkes med å hjelpe alle som trenger
det.
Forslagsstillerne
mener derfor Nav må bli mer tilgjengelig for dem som har akutt behov
for hjelp. Det er behov for nye nasjonale retningslinjer som sikrer
et mer åpent og tilgjengelig Nav, der også brukere som ikke kan nyttiggjøre
seg av digitale hjelpemidler eller opprettholde møteavtaler, kan
få den hjelpen de har krav på. Dette må ses i sammenheng med den
pågående implementeringen av tillitsreformen av Nav.