Holmefjordutvalgets
arbeid
Holmefjordutvalget
ble nedsatt 20. august 2020 som en oppfølging av Stortingets vedtak
21. april 2020 om at det skulle nedsettes et partssammensatt utvalg
«for å vurdere tiltak
som kan styrke norsk maritim kompetanse, sikre norske sjøfolk på
norske skip og sikre norske rederiers konkurransekraft».
I mars 2021 kom Holmefjordutvalget
med sine anbefalinger. Utvalget er enige om at dagens tilskuddsordning
bør styrkes og gis større forutberegnelighet.
Hovedtrekkene i utvalgets
anbefaling når det gjelder tilskuddsordningen for sysselsetting
av sjøfolk, er som følger:
-
1. Utvalget anbefaler
å styrke tilskuddsordningen ved å fjerne gjeldende tak/begrensninger
i ordningen. Tilskuddsmodellene som i dag er begrenset med tak,
er ikke konkurransedyktige sammenliknet med andre lands ordninger,
særlig Danmark.
-
Utvalget er av den
oppfatning at det er uheldig at det er ulike støttenivå for ulike
segmenter. Utvalget mener at slike forskjeller er ulogiske og skyldes
at de ulike ordningene er blitt til på ulike tidspunkter. Det er en
bekymring for at ulike støttenivå vil kunne lede til urettferdig
konkurranse mellom de ulike segmentene. Ved en lik behandling er
det sjøfolkene i seg selv, og ikke segmentet som får fokus.
-
2. Utvalget anbefaler
at substansen i dagens tilskuddsordning lovfestes for å sikre nødvendig
forutberegnelighet. Det foreslås konkret at forskriftens kapittel
2 lovfestes, hvor blant annet dagens åtte tilskuddsmodeller er regulert.
Videre må det lovfestes hvilke elementer som skal refunderes, uavhengig
av kostnad.
-
3. Forutsatt at
takene i ordningene fjernes, foreslår utvalget at tilskuddsordningen
forenkles, slik at tilskuddsmodellene reduseres fra åtte modeller
til tre:
-
4. Utvalget anbefaler
at tilskuddsordningen også bør omfatte skip som betjener nye havnæringer
i norsk farvann, herunder fremtidige havnæringer som ikke er kjent.
Utvalget
skriver i innstillingen at de antar at en tilskuddsordning uten
tak vil ha en positiv effekt på sysselsetting av norske sjøfolk
og antall skip i norske registere. Særlig forventes en positiv utvikling
for offshoreskip i NOR og NIS, som i dag er underlagt tilskuddsmodeller
med makstak, samt NIS-skip i europeisk nærskipsfart, som i dag kun
har en begrenset tilskuddsmodell (26 pst.).
Med dagens tak oppleves
det at de fleste stillingskategorier ligger over takene. Fjerning
av takene innen disse segmentene vil kunne lede til at det vil være
lønnsomt å ansette flere norske sjøfolk. Rederienes erfaringer fra
slutten av 2020 og starten av 2021, da takene midlertidig var fjernet,
var at norske sjøfolk ble konkurransedyktige med utenlandske.
Utvalget skriver
videre at det antas at en lovfesting av substansen i ordningen vil
gi rederier og sjøfolk en forutsigbarhet, som både gjør det mer
attraktivt å registrere skip i norsk register, og som gjør at det
blir tryggere for ungdom å satse på en maritim karriere på norske skip.
Utvalget mener det
er vanskelig å anslå en eksakt effekt av tiltakene, men det anses
at tiltaket antakeligvis vil lede til flere norskbosatte sjøfolk,
lærlinger og kadetter, og at dagens nivå i det minste opprettholdes.