Bakgrunn
EU har innført et
havneforbud for russiske skip. Norge har innført et norsk havneforbud
med to spesialunntak. Det norske forbudet gjelder kun for Fastlands-Norge
og ikke Svalbard. I tillegg har Norge gitt et generelt unntak fra
havneforbudet for russiske fiskefartøy. På spørsmål fra NRK 29. april
2022 sa fiskeri- og havminister Bjørnar Selnes Skjæran at «Vi unntar
fiskefartøy. Det har også EU gjort.»
Men EU-kommisjonen
legger til grunn at fiskefartøy er omfattet av havneforbudet dersom
de har fått utstedt sertifikat i henhold til SOLAS, MARPOL eller
Load Lines Convention. På oppdrag fra Venstres stortingsgruppe har
Stortingets utredningsseksjon undersøkt hvilke EU-land som eventuelt
har innført et generelt unntak for fiskefartøy. Utredningsseksjonen
har ikke identifisert ett eneste EU-land som har innført et slikt generelt
unntak. Heller ikke Storbritannia eller Canada har unntatt fiskefartøy
fra sine havneforbud.
I 2021 var førstehåndsverdien
til de russiske landingene i Norge 1,3 mrd. kroner, ifølge Råfisklaget.
Unntaket skjermer med andre ord en viktig del av de russiske havneanløpene
i Norge. Denne landingen er heller ingen forutsetning for det norsk-russiske
forvaltningssamarbeidet for fiskeribestandene.
Forslagsstillerne
mener at Norge bør følge opp EUs sanksjonspakker, så lenge det er
i samsvar med Grunnloven. Det er viktig at de europeiske landene
står sammen om de økonomiske sanksjonene, og Norge kan ikke la russiske
supertrålere benytte norske havner så lenge Russland hindrer ukrainske
båter i å bruke sine egne havner. Derfor mener forslagsstillerne
man bør fjerne det norske særunntaket for russiske fiskefartøy fra det
norske havneforbudet.