Bakgrunn
Å leve med barn eller
ungdom som skal dø, krever alt av det foreldre og søsken har av
tid, krefter, følelser og energi. Det er menneskelig svært tøft,
og samtidig er barn og unge i palliasjon og deres familier helt
avhengig av kompetent faglig ivaretakelse. Å arbeide med alvorlig syke
og døende barn er derfor blant det mest krevende og ansvarsfulle
helsepersonell kan stå i.
Helse og livskvalitet
henger nøye sammen, og barn og unge i palliative forløp trenger
trygghet, normalitet og forutsigbarhet i sine hverdagsliv. Tilstanden
kan kreve hyppige og/eller langvarige opphold på sykehus eller annen
behandlingsinstitusjon, og tiden man kan få være hjemme, er derfor
verdifull. Tilbud om avlastning kan gjøre hverdagen lettere og ha
positive effekter både for barnet, foreldre og søsken. Behovet for
avlastning i et palliativt forløp er ofte åpenbart, men samtidig
en ordning som krever at den tilpasses familiens ønsker og behov,
og at den er kvalitetssikret for å kunne fungere hensiktsmessig.
Barn og unge i palliasjon der familien ønsker at de skal kunne få
være mest mulig hjemme, må få tilrettelagt tilbud slik at avlastning
muliggjøres i nært samarbeid med familien. Dette er barn og unge
som kontinuerlig trenger sammensatt medisinsk oppfølging som bare
kan ytes av kompetent personell som inngående kjenner barnet og
dets behov. Spesialist- og kommunehelsetjenesten bør derfor legge
til rette for at barnet får være mest mulig hjemme og leve sitt
normale hverdagsliv.
Helsedirektoratets
nasjonale faglige retningslinjer for barn og unge i palliasjon er
tydelige på at barnepalliasjon må forankres i spesialisthelsetjenesten,
og at aktiv, tverrfaglig og helhetlig behandling og omsorg innebærer
et tett samarbeid mellom tjenestenivåene. Kunnskap om helhetlig
tilnærming i barnepalliasjon, og erfaring med å følge barn og familier
gjennom et livsløp med livsbegrensende sykdom, er påkrevd for å
kunne ivareta den helhetlige livslange oppfølgningen som barn og
familier trenger. Barn med alvorlige livsbegrensende tilstander
og deres familier er helt avhengige av at den lokale kommunehelsetjenesten
får veiledning fra og samarbeider med spesialisthelsetjenesten.
Hver enkelt helseregion
vil heller ikke få tilstrekkelig mengdetrening i mangfoldet av palliative
tilstander da disse barna oftest har sjeldne, sammensatte og komplekse
behandlingsbehov. Som anbefalt i Innst. 73 S (2020–2021) har fagmiljøet
derfor etablert et nasjonalt tverrfaglig kompetansenettverk som
i dag driftes av enkelte personer fra de fire regionale barnepalliative teamene
på fritiden. Nettverket vil kunne bidra til sikring av kompetanse
ut i alle ledd og i overganger mellom tjenestenivåer.
Det offentlige tilbudet
må styrkes, slik at barn i palliasjon får tilgang til likeverdige
tilbud uavhengig av hvor de bor. Beregninger gjort av fagmiljøet
i forbindelse med Meld. St. 24 (2019–20) konkluderte med at det trengs
50 mill. kroner for å få etablert barnepalliative team ved alle
barne- og ungdomsklinikker i Norge, og for å sikre drift av et nasjonalt,
tverrfaglig kompetansenettverk. Dette må tilkomme gjennom øremerkede midler.
Det er helt avgjørende
for kvalitet i barnepalliativ oppfølging at det etableres finansiering
av et nasjonalt kompetansenettverk forankret i spesialisthelsetjenesten,
og i de store regionale sykehusene som har barnepalliative team.
Kompetansenettverket bør driftes på samme måte som Nasjonalt kompetansenettverk
for legemidler til barn. Det vil styrke fagfeltet, hjelperne i helsevesenet,
og kommunene. Et nasjonalt kompetansenettverk må være ikke-ekskluderende
og representativt for et bredt mangfold av palliative tilstander.
Det må kunne dele av høy barnemedisinsk faglig kompetanse, og ha
et proaktivt samarbeid med et bredt mangfold av pårørende- og interesseforeninger.
Det er ønskelig at tverrfaglig kompetansenettverk og helseregionene
aktivt støtter barne- og ungdomsavdelingenes innsats for kompetanseheving,
slik at de kan være en støtte og samarbeidspartner for aktuelle
kommuner. Kompetansen må erverves, vedlikeholdes og ha midler nok
til å kunne være i funksjonell drift slik at bistanden når direkte frem
til barnet og familien.
For disse familiene
er det spesielt viktig å kunne ha fokus på livskvalitet hver dag.
Det å ha brukerstyrte tjenester er helt essensielt. Under kommunens
ansvar for å sikre tjenester bør helsehjelp i hjemmet med fagutdanning
også være en rettighet. Mulighet til å kunne velge å ha med egen
BPA (brukerstyrt personlig assistanse) i hjemmet, ved innleggelser
og i barnets hverdagsliv i skole og barnehage vil bidra til reell
valgfrihet i tjenester og danne grunnlag for kontinuitet, og ivaretakelse
av barnets beste og sikre kvaliteten i barnets medisinske oppfølging.
For barnets terminale
fase og den krise dette representerer, faller et enormt ansvar på
foreldre alene dersom det ikke eksisterer svært samordnede og kompetente
støttetjenester nært barnet. Akuttplaner for medisinsk behandling
og for helhetlig ivaretakelse og lindrende omsorg bør utarbeides
i samarbeid med familien av faglig instans med forankring i spesialisthelsetjenesten.
Helsepersonelloven
§ 10 a og b påpeker helsepersonells plikter i møte med pårørende
og etterlatte familier, men det finnes ikke et reelt tilbud for
sorgstøtte rundt om i landet som kan følge opp familiene over den tid
som er nødvendig for hensiktsmessig sorgstøtte. Regjeringen bør
avklare ansvaret i og mellom helseregionene, fylkeskommune og kommune,
samt sikre finansiering av nødvendige sorgstøttetilbud.