Bakgrunn
Behovet for mineraler
og metaller (heretter «mineraler») øker stadig som følge av befolkningsutvikling, velstandsøkning,
digitalisering og ny teknologi – særlig knyttet til det grønne skiftet.
Rapporten til det internasjonale energibyrået (IEA) «The Role of
Critical Minerals in Clean Energy Transitions» fra 2021 viser at
den globale etterspørselen etter utvalgte mineraler som brukes i
grønn teknologi, kan øke med inntil 90 pst. fram mot 2040. I en
elektrisk bil er det behov for seks ganger mer mineraler enn i en
konvensjonell bil. En vindpark på land trenger ni ganger mer mineralressurser
enn et gasskraftverk. I tillegg krever den grønne teknologien et
bredere utvalg av mineraler enn annen teknologi. Til produksjon
av en vanlig bil trengs kobber og mangan, men til en elektrisk bil
trengs i tillegg litium, nikkel, kobolt, grafitt og sjeldne jordartsmetaller.
IEA mener at etterspørselen etter kobber og sjeldne jordartsmetaller
vil øke med 40 prosent, nikkel og kobolt med 60–70 pst. og litium
med nesten 90 pst. Dette vil øke lønnsomheten i mineralnæringen
betraktelig.
Utvinning av mineraler
har også et sikkerhetsaspekt. Russlands angrep på Ukraina og de
påfølgende sanksjonene viser tydelig risikoen ved å være avhengig av
enkelte land for tilgang til kritiske varer. Russland er storprodusent
av flere mineraler som er nødvendige i gjødselproduksjon, slik som
kalium og fosfat. Dette er vanskelig å erstatte. Mindre produksjon
av gjødsel og prisstigning blir konsekvensen. Utvinning og prosessering
av en rekke kritiske mineraler er svært geografisk konsentrert.
For eksempel produserer Den demokratiske republikken Kongo (DRC)
og Kina henholdsvis 70 og 60 pst. av kobolt og sjeldne jordartsmetaller.
Hvis man ser på prosessering av mineraler, er Kina uten sidestykke
den dominerende aktøren. Nesten 90 pst. av sjeldne jordartsmetaller
og 40 pst. av kobberet blir prosessert i landet. I tillegg har Kina
betydelige investeringer også i andre lands produksjonskjeder. Ifølge
EUs mineralstrategi sitter Kina på 66 pst. av mineraler som er kritiske
for produksjonen i Vesten. Både USA og EU har utarbeidet strategier
for å bedre tilgangen på kritiske mineraler. Stortinget har tidligere
pekt på at det er viktig at Norge bidrar til å sikre forsyningen
av mineraler, jf. stortingsvedtak i forbindelse med behandlingen
av endringer i mineralloven i juni 2021 (Prop. 124 L (2020–2021)
og Innst. 611 L (2020–2021)).
Norsk mineralnæring
har et stort potensial, både på fastlandet og på kontinentalsokkelen.
Det er identifisert forekomster av en rekke kritiske mineraler i
Norge, deriblant sjeldne jordartsmetaller, fosfat, kobolt, vanadium,
grafitt, silisium, titan og nikkel. Foreløpig er kun 60 pst. av
Fastlands-Norge undersøkt gjennom geofysisk kartlegging. Dette er
langt bak både Sverige og Finland. Det er dermed store muligheter
for at det er viktige mineralforekomster som ennå ikke er oppdaget.
Det er derfor behov for å øremerke flere midler, slik at Norges geologiske
undersøkelse (NGU) kan øke takten i kartleggingen av norske mineralressurser.
Næringen forventes
å skape store verdier. I 2016 ble det anslått i en rapport fra NGU
at det ligger verdier i norsk berggrunn verdt 2 500 mrd. kroner.
I 2022 fant NGU ut at det er ressurser til en verdi av 80 mrd. kroner i
trønderske fjell. I tillegg vil det skapes et betydelig antall distriktsarbeidsplasser,
og særlig hvis utvinning av mineraler blir supplementert med prosessering.
I Finland jobbes
det for å skape en hel verdikjede fra utvinning av mineraler, via
prosessering og til produksjon av battericeller. Både Sverige og
Finland har store mineralnæringer. Det er derfor naturlig å se på
om det er mulig å utvikle en nordisk verdikjede for utvinning og prosessering
av enkelte mineraler. Dette vil kunne tiltrekke mer investeringer
og gi en hensiktsmessig arbeidsfordeling der de ulike landene utnytter
sine styrker.
Til tross for at
mineralnæringen øker i betydning, er den stemoderlig behandlet.
Dette er særlig tydelig i konsesjonsprosessen. Det tar tiår å få
konsesjon til å drive en gruve, og aktører opplever at prosessen
er svært vanskelig å håndtere med svært mange involverte organer, både
statlige og kommunale. Det er derfor helt nødvendig med en fullstendig
gjennomgang av konsesjonsprosessen for å gjøre den så effektiv og
enkel som mulig. Dette vil også gi bedre forutsigbarhet med tanke
på finansiering. Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard (DMF) er blant organene som besitter mest kompetanse
om mineralnæringen. Å styrke veiledningsrollen til DMF i konsesjonsprosessen, både
overfor selskaper og andre aktører, kan bidra til å gjøre prosessen
enklere og mer forutsigbar.
Gruvedrift gjør betydelige
inngrep i naturen. Det er derfor en rekke miljøutfordringer som
må løses, slik som behandling av avgangsmasse, bruk av kjemikalier og
deponi. Løsningen kan ikke være å sette mineralutvinning på vent,
men investere i forskning og utvikling parallelt med utvikling av
næringen. Det er flere forskningsinstitusjoner, herunder SINTEF,
som ser på hvordan miljøpåvirkningen kan minimeres, og hvordan man
best kan utnytte restavfall. Nordisk samarbeid om forskning og utvikling
på dette området vil kunne ha betydelig nytteverdi. Det er også
viktig at selskapene gjøres økonomisk ansvarlig for å rydde opp
etter seg og sikre at naturen tilbakeføres så langt som det er mulig, for
eksempel gjennom skogplanting.
Finansiering av mineralnæringen
er krevende. Det kreves tilgang til finansiering i tiår, og enkelte
stadier krever betydelige beløp. Det er vanskelig å finne investorer
som har midler til å finansiere et prosjekt med en så lang tidshorisont.
I tillegg til en svært lang og intrikat søknadsprosess er risikoen
for bomskudd stor. I de færreste tilfeller vil prospektering lede
til en funksjonell gruve. Finske tall tilsier at bak hver gruve
ligger det tusen leteprosjekter. I Finland har det derfor blitt
opprettet et statlig investeringsfond (Finnish Minerals Group) som kan
gå inn med midler i lovende gruveprosjekter. Hensikten bak fondet
er både å sikre at prosjektene overlever, og å sende et signal til
andre investorer. Det vil være hensiktsmessig å se på hvordan et
slikt fond kan etableres i Norge også. Dette vil kunne bidra til
å sikre finansiering av gode gruveprosjekter.