Bakgrunn
Kiosker og bensinstasjoner
utgjør en viktig del av norsk handel. Den norske servicehandelsnæringen består
av rundt 3 000 virksomheter med over 16 000 medarbeidere. Det er
en utpreget distriktsnæring, og i mange lokalsamfunn er bensinstasjonene
viktige arbeidsplasser. 3 av 4 omsetningskroner opptjenes utenfor
de ti største byene. At servicehandelen er viktig, kom tydelig frem
under koronapandemien. Ansatte på bensinstasjoner ble da ansett
som kritisk personell og avgjørende for å trygge forsyningssikkerheten
i Norge.
Markedet og rammebetingelsene
for norske kiosker og bensinstasjoner er i endring, jf. KBS-rapporten
2021–2022 fra Hovedorganisasjonen Virke. Store omstillinger og investeringer
er nødvendig i årene som kommer, særlig knyttet til det grønne skiftet,
der bensinstasjoner er viktige for å kunne tilby nødvendig ladeinfrastruktur
og tilbud over hele landet. Servicehandelen har også et stadig bredere
sortiment. Flere bensinstasjoner fungerer i dag som dagligvarebutikker
med et stort vareutvalg, men får ikke lov til å selge øl selv om
dette er en del av en fullverdig dagligvaresortiment. Forbudet mot
ølutsalg begrunnes ut fra alkoholforskriften § 3-4, som tolkes som
et statlig forbud mot at kiosker og bensinstasjoner kan søke om
salgsbevilling for «svake alkoholholdige drikkevarer» på lik linje
med dagligvarebransjen. Imidlertid vedtok nylig kommunestyret i
Skaun kommune salgsbevilling for alkoholholdig drikk klasse 1 til
Best Børsa. Dette fordi bensinstasjonen anses som stedets dagligvarebutikk
etter at den lokale butikken midlertidig ble stengt.
Muligheten til å
selge alkoholsvake drikkevarer er et virkemiddel for at kiosker
og bensinstasjoner kan tilby et fullverdig dagligvaresortiment.
I mange tilfeller vil dette gi et bedre tilbud til forbrukerne og
sterkere konkurranse innenfor dagligvaresektoren. Konkurransetilsynet
har pekt på at det å tillate salg kan være gunstig for konkurransen
i dagligvaremarkedet. Dette fremgår av Meld. St. 27 (2019–2020)
Daglegvare og konkurranse – kampen om kundane:
«Som omtala i delkapittel
3.6.2, har servicehandel dei siste åra sett ein nedgang i både butikkomsetnad
og tal på utsalsstader. Ein viktig grunn til dette kan vere at eit
av fortrinna til aktørane i servicehandelen var at dei kunne ha
lengre opningstider enn daglegvarebutikkane. Dette fortrinnet fall
bort då opningstidene til daglegvarebutikkane blei utvida i 2003.
I tillegg har det vore ein tendens til at daglegvarebutikkane utvidar
sortimentet til også å inkludere fleire ’tradisjonelle’ kioskvarer,
som ferdigretter og ’mat i farta’, men også varer som spylevæske
og eingongsgrillar. Auke i talet elbilar har òg resultert i ein
nedgang i drivstoffsal, og auka kortbetaling direkte på pumpene
kan ha bidrege til redusert besøk i butikkdelen, slik at bensinstasjonane
får mindre meirsal. Flesland markedsinformasjoner AS sin rapport om
servicehandelsmarknaden finn mellom anna at det var ein nedgang
i sal av drivstoff i 2018 på 3,2 prosent, samanlikna med 2017.
Fleire aktørar innanfor
servicehandel meiner at ein viktig konkurransereduserande faktor
er at kioskar og bensinstasjonar i dag ikkje har lov til å selje
alkohol på same vilkår som daglegvarebutikkar. Desse aktørane argumenterer
for at servicehandelen sitt manglande høve til å selje alkoholhaldige
drikkevarer kan føre til at kundar som ynskjer å handle alkohol
i tillegg til andre varer, ikkje nyttar seg av desse utsalsstadene.
Kioskar og bensinstasjonar vil såleis ikkje konkurrere på like vilkår mot
daglegvaregrupperingane. Dersom dette endrar seg, vil det kunne
føre til at desse aktørane kan yte auka konkurransepress mot daglegvaregrupperingane.
I tillegg representerer sal av alkoholhaldige drikkevarer ei inntektskjelde
som servicehandelen går glipp av på grunn av dagens regulering.»
I henhold til forarbeidene
(Innst. O. nr. 57 (1988–89)) er bestemmelsens formål å begrense
tilgjengeligheten til alkohol, ved å begrense antall steder forbrukerne
kan få tilgang til å kjøpe alkohol. Dette er imidlertid ikke til
hinder for at disse stedene er hentested. Dette er formulert slik
i Helsedirektoratets kommentarer:
«Selv om bestemmelsen
oppstiller et forbud mot å tildele salgsbevilling til kiosk og bensinstasjon
er ikke dette til hinder for at slike steder kan være hente-/utleveringspunkt
for alkoholholdig drikk bestilt via nettbutikker med salgsbevilling
for alkohol. Slike hentepunkter kan være i egne lokaler eller skje
i lokalene til andre typer virksomheter som for eksempel bensinstasjoner.»
Det er et paradoks
at bensinstasjonsansatte kan levere ut alkohol som er bestilt på
nett, men ikke selv selge det. Dette kan tilsi at en «innfortolkning»
av et statlig forbud er strengere enn nødvendig, og at dette er
et spørsmål som kan underlegges kommunalt selvstyre. Flere og flere
dagligvarebutikker fungerer også i realiteten som bensinstasjoner
med etablering av ladere og automatstasjoner med drivstoff foran
dagligvarebutikken. For forslagsstillerne fremstår dette som ren
forskjellsbehandling av næringsaktører.
Kiosker, bensinstasjoner
og dagligvarehandelen tilfredsstiller mange av de samme behovene
for forbrukeren. Tidligere hadde de ulike konkurransefortrinn. Kiosker
og bensinstasjoner kunne holde åpent etter dagligvareutsalgenes
stengetid og på søndager, mens dagligvarehandelen hadde enerett
på salg av alkoholholdig drikk klasse 1. Dette ga sektorene ulike
styrker. I dag er derimot åpningstidsbestemmelsene harmonisert,
men dagligvare har fortsatt enerett på salg av alkoholholdig drikk
klasse 1. Denne eneretten på en kategori hindrer mulighetene for
servicehandelen til å kunne tilby et bredt spekter av dagligvarer
da forbrukeren ønsker å handle alt på ett sted. Dermed bidrar den
til å begrense konkurransen i dagligvaremarkedet.