Bakgrunn
Krigen i Ukraina
har gitt økt oppmerksomhet om norsk matproduksjon og behovet for
å ivareta norsk matjord. Russland og Ukraina står for en stor del
av verdens kornproduksjon, og krigen er en påminnelse om hvor raskt
verden kan endre seg og hvor sårbare man er. Generalløytnant Robert
Mood sier til Bondebladet at norsk landbruk er nesten like viktig
for Norges overlevelse som Forsvaret.
Likevel bygges stadig
mer matjord ned. Områder som tidligere var åkre og enger, blir nedbygd
av bolighus, veier, jernbane og næringsvirksomhet. Kun 3 pst. av Norges
areal er dyrket mark. Av dette er det bare 30 pst. som egner seg
til å dyrke matkorn. Ingen EU-land har lavere andel. Mellom 2004
og 2015 forsvant hele 97 000 dekar jordbruksareal.
Omdisponering av
ulike former for areal er drevet av hensynet til både privatøkonomiske
gevinster og økonomiske vurderinger i offentlige utbyggingsprosjekter.
I et samfunnsøkonomisk perspektiv kan slike omdisponeringer gi negative
eksternaliteter som forurensing, tap av biologisk mangfold, risiko
for flom og tap av matjord. En grunneier kan for eksempel isolert
sett se seg tjent med å selge matjord til en utbygger. Men når dette
skjer i stor skala, kan dette gi en samfunnsøkonomisk kostnad i
form av at landet sitter igjen med for lite matjord i et beredskapsperspektiv.
Utbyggere kan ha interesse av å overvurdere de privatøkonomiske
gevinstene ved omdisponering av areal for å øke sannsynligheten
for å få konsesjon. En avgift kan bidra til å rette opp denne markedssvikten,
ved at prisen på omdisponeringen reflekterer de samfunnsøkonomiske
kostnadene som ligger i tapt matjord eller tap av biologisk mangfold.
En annen måte å tilnærme
seg dette på kan være at planvedtak skaper verdier som tilfaller
grunneiere og eiendomsutviklere, mens ressurser som har verdi for
samfunnet, forsvinner. Ressurser som kan gå tapt, er ikke bare matjord,
men også uberørt natur, friluftsområder, kulturminner og strandsoner.
I et innlegg i Nationen 24. august 2017 skriver forsker Erling Berge
m.fl. fra Norges miljø- og biovitenskaplige universitet (NMBU) at Sveits
har en avgift som sørger for at de samfunnsskapte verdiene som planvedtaket
utgjør, blir betalt tilbake til det offentlige. Andelen betales
ved salg eller utbygging av arealene.
Innføring av en avgift
må komme i tillegg til andre grep som gjøres for å redusere mengden
omdisponeringer av dyrket mark, slik at ikke avgiften blir oppfattet som
en mulighet til å kjøpe dyrkede arealer for nedbygging. Forslagsstillerne
forutsetter at den nye jordvernstrategien som ble lagt fram for
Stortinget våren 2021, blir fulgt opp, og at en avgift på omdisponering
av dyrket mark vil styrke denne strategien.
Uansett tilnærming kan en avgift
på omdisponering av matjord og andre arealer gi bedre utnyttelse
av allerede nedbygd areal i byer og tettsteder. Mye god matjord finnes
for eksempel rundt de store byene. Blir det dyrere å bygge ned denne
matjorden, blir det mer lønnsomt med fortetting og utvikling av
nedbygd areal i byene. En slik avgift kan altså ikke bare gi positive
effekter på bevaring av matjord og uberørt natur, den kan også gi
mer kompakte byer med redusert transportbehov og mindre miljø- og
klimautslipp.
Forslagsstillerne
vil derfor foreslå at det utredes og innføres en avgift på omdisponering
av matjord og andre verdifulle arealer.