Bakgrunn
Hvordan en velger å bruke penger
i helsevesenet, er blant vanskeligste prioriteringene man gjør.
Det er viktig at en sikrer at midlene på helsebudsjettene brukes
slik at de kommer befolkningen til gode i form av best mulig helsetjenester.
Forslagsstillerne
viser til en oversikt avisa Klassekampen laget i september 2021
over lederlønninger i helseforetakene, som viser at 198 helsetopper
tjente mer enn helse- og omsorgsministeren. 70 av disse tjente mer
enn statsministeren. I tillegg til lønn har flertallet av de administrerende
direktørene en avtale om gunstig etterlønn dersom de blir sagt opp
eller selv velger å gå etter oppfordring fra styret. Det er et enormt
gap mellom helsetoppenes lønns- og arbeidsvilkår og vilkårene til
helsepersonell og andre sykehusansatte som gjør selve jobben.
Forslagsstillerne
viser som eksempel til at Inger Cathrine Bryne som ny direktør i
Helse Vest fikk en årslønn på 2,1 mill. kroner. Da hun tiltrådte,
fikk avtroppende toppsjef Herlof Nilssen beholde årslønna på 2,4 mill.
kroner i tre år etter at han gikk av.
Det er lite forskning
som underbygger at høye lederlønninger er viktig for å sikre gode
tjenester. Professor Geir Kirkebøen ved Psykologisk institutt ved
Universitetet i Oslo gjør i en gjennomgang av forskning på feltet rede
for flere rapporter og analyser som viser at høye lønninger til
toppleder ikke er god pengebruk. Her viser han at topplederens betydning
for hvor godt bedriften går, ofte er overvurdert. Videre peker han
på at studier der man har sett på de faktiske sammenhengene mellom
lederes lønninger og bedriftenes resultater, viser at det er liten
sammenheng mellom størrelsen på topplederes godtgjørelser og hvordan
bedriftene gjør det.
Forskning viser også
at store gap mellom lederes og ansattes lønninger kan gå ut over
motivasjonen til de ansatte (Se Steffens, Peters, Haslam og Quiggens
i The Leadership Quarterly, 2020).
Forslagsstillerne
mener dette er bekymringsverdig, da mange av landets sykehus har
store problemer med å rekruttere og beholde helsepersonell. Forslagsstillerne viser
for eksempel til at flere av yrkesgruppene med høyskoleutdanning
som er ansatt i helseforetakene, tjener mindre enn ansatte i andre
sektorer med tilsvarende utdanning. Disse gruppene har over flere
år stått i krevende lønnsforhandlinger uten å få innfridd kravene sine,
og samtidig har lederlønningene økt langt ut over hva forslagsstillerne
mener er rimelig innenfor offentlig sektor.
Forslagsstillerne
mener dette er en utvikling som må snus. Som en start på denne snuoperasjonen
kan helse- og omsorgsministerens lønn være et øvre tak, slik at
ingen helsetopper tjener mer enn statsråden.