Bakgrunn
I dag er det mange
byer som sliter med å finansiere viktige kollektivløsninger. Disse
kollektivprosjektene er avgjørende for at Norge skal klare å nå
landets klimamål. Det er bred enighet om at man ikke bare kan bruke
pisk i klimapolitikken, og derfor er bedre kollektivtrafikk et utrolig
viktig tiltak for å nå klimamålene. Det er godt kjent at kvaliteten
på kollektivtilbudet er det aller viktigste for at folk skal velge
å reise kollektivt. Derfor er det viktig å forbedre kollektivtilbudet
for å nå klimamålene, men for å få fortgang i den utviklingen må staten
bidra mer. Forslagsstillerne mener at staten må øke sin finansiering
av store kollektivprosjekter til 80 prosent for å få den kollektivsatsingen
man trenger.
I teorien skal staten
finansiere 66 prosent av store kollektivprosjekter i dag, men en
ser at dette ikke skjer i praksis. 8 prosent av statens bidrag går
til reduserte bompenger, noe som betyr at det faktiske statlige
bidraget til store kollektivinvesteringer bare er på 58 prosent. I
tillegg tar staten ingenting av eventuelle kostnadsøkninger etter
avtaleinngåelse. Det er også en del andre kostnader ved kollektivprosjektene
staten ikke vil bidra inn på. I forbindelse med Fornebubanen i Oslo
er det for eksempel trukket fra 1 mrd. kroner hvor staten ikke bidrar
i det hele tatt. Slike eksempler finner man også i andre byer.
Det haster å sørge
for mer midler til kollektivtransport. Mange kommuner står i en
vanskelig økonomisk situasjon, og det haster å gjøre mer for å løse
klimakrisen. Derfor er det på tide å sørge for at bevilgningene
til store kollektivprosjekter skal gå uavkortet til faktiske kollektivinvesteringer,
og at ikke kollektivmidlene blir spist opp av krav om reduserte
bompenger. Det vil føre til betydelig mer midler til kommunene og
kollektivprosjekter, uten at det vil medføre noen økte kostnader for
staten. I tillegg må staten ta en større del av regningen for store
kollektivprosjekter for å sikre at Norge når klimamålene landet
har satt seg. Forslagsstillerne mener pengene bør omfordeles fra
miljøfiendltige motorveier, noe som vil ytterligere forsterke klimaeffekten
av forslaget.
Dette forslaget kan
få stor betydning for viktige kollektivprosjekter i dette landet.
I Oslo kan det føre til nødvendig finansiering av Fornebubanen og
ny T-banetunnel. Fornebubanen er en ny T-banestrekning, som er viktig
for å redusere trafikkveksten inn til byene og sørge for gode, miljøvennlige
reisealternativ. Ny T-banetunnel i Oslo vil gi flere og hyppigere
avganger på hele T-banenettet og nye stasjoner blant annet på Bislett
og Grünerløkka. Det er viktig å få på plass for å håndtere framtidig
befolkningsvekst og unngå sprengt kapasitet på kollektivtrafikken.
For folk i Bergen
betyr dette forslaget at man sikrer finansiering til å bygge bybanen
til Åsane. I dag mangler det mye på finansieringssiden, og dette
forslaget er viktig for å unngå videre forsinkelser i arbeidet.
Byggingen av bybanen i Bergen har vært en braksuksess, og det er viktig
at dette tilbudet utvides sånn at flere får muligheten til å reise
miljøvennlig.
I Trondheim er det
mange viktige kollektivprosjekter på trappene. Aktuelle store kollektivprosjekter
kan være utvidelse av Metrobussen i Trondheim med en fjerde linje,
bygging av Brundalsforbindelsen og bygging av bytog eller bybane.
Dette forslaget kan innebære nødvendig finansiering til disse kollektivprosjektene.
På Nord-Jæren i Rogaland
planlegges Europas lengste bussvei. Prosjektet skal knytte Sandnes,
Stavanger og Sola sammen med et effektivt kollektivsystem. Der bussveien
skal gå, blir det egne felt for bussene, og prosjektet skal føre
til at bussene kan kjøre upåvirket av rushtider og kø. Bussveien
skal bidra til å redusere bilkjøring og fremme kollektivtransport,
sykkel og gange. Dette forslaget er viktig for å realisere dette
og andre viktige kollektivprosjekter på Nord-Jæren. Et annet viktig
kollektivprosjekt som det haster med å få på plass, er kollektivfelt
og sykkelvei fra Jåtta til Ullandhaug, som må stå klart til det
nye sykehuset åpner.
Nå skal også Tromsø
forhandle fram en byvekstavtale med staten, og flere andre byer
er også aktuelle for å innlemmes i ordningen. Derfor er dette forslaget
et viktig steg på veien for å få til mer og bedre kollektivtransport.