Bakgrunn
Tannhelsetjenester
er ikke likestilt med andre helsetjenester i Norge. Det fører til
at mange blir nødt til å utsette tannlegebesøk fordi det er for
dyrt. Forslagsstillerne mener at det er behov for en tannhelsereform
som likestiller tannhelsetjenester med andre helsetjenester, slik
at tennene behandles som en del av kroppen. Samtidig finnes det
noen grupper i samfunnet som har et udekket behov for tannhelsehjelp
av andre årsaker.
Forslagsstillerne
mener at ethvert tannhelsetiltak må ha et overordnet mål om å være
økonomisk og sosialt utjevnende. Et av tiltakene er TOO-ordningen,
tilrettelagt tannhelsetilbud til tortur- og overgrepsutsatte og personer
med odontofobi. TOO-ordningen har eksistert i ti år og er i dag
et tilbud organisert av fylkeskommunene og de regionale odontologiske
kompetansesentrene.
Formålet med tilbudet
er å behandle pasienter som grunnet angst og vegring ikke klarer
å benytte seg av et ordinært tannhelsetilbud, slik at de etter endt
behandling i TOO blir i stand til å mestre ordinær tannbehandling.
PwC har på oppdrag
fra Helsedirektoratet gjennomført en evaluering av TOO-ordningen
i 2021. Evalueringen viser blant annet at tilbudet har vært en suksess. Behandlingen
gir pasientene bedre tannhelse, den hjelper pasientene med å mestre
utfordringene de har med å gå til tannlegen, og det har positive
ringvirkninger for andre deler av livet. Evalueringen inneholder
også en spørreundersøkelse, der resultatene blant pasientene viser
at over åtte av ti opplever at behandlingen har svart til forventningene
de hadde. Syv av ti pasienter opplever en stor eller svært stor
forbedring i sin egen tannhelse som følge av behandlingen, og like
mange opplever at behandlingen har gitt dem økt livskvalitet.
Forslagsstillerne
viser til at evalueringen av TOO-tilbudet beskriver forhold som
peker i retning av at dimensjoneringen av og etterspørselen etter
TOO-tilbudet er i ubalanse. Resultatet er at ingen av tilskuddsmottakerne
innfrir maksgrensene for ventetiden, satt av Helsedirektoratet til
4–8 uker. Ved utgangen av 2020 var ventetiden 2–4 år. Det er viktig
at rammene for tilbudet gir mulighet for at ventetiden blir kortere.
At tilskuddsmottakerne ikke klarer å innfri de maksimale ventetidene,
viser at tjenesten er underdimensjonert. Dagens lange ventetider
har flere uhensiktsmessige konsekvenser for pasientene. Forslagsstillerne
er kjent med at det er flere i målgruppene som ikke har informasjon
om TOO-tilbudet. Informasjonsarbeidet vanskeliggjøres av at det er
kapasitetsutfordringer og lange ventetider.
Evalueringen peker
også på at flere fylkeskommuner er forsiktige med å bygge opp kapasitet
innenfor TOO-tilbudet på grunn av usikkerheten i finansieringen.
Forslagsstillerne viser til den nasjonale koordineringsgruppens
forslag om at det bør innføres et innslagspunkt 16 i trygden som
finansierer tannbehandlingen hos TOO-pasienter etter at de har vært
gjennom angstbehandling. Forslagsstillerne mener at erfaringene fra
de som kjenner arbeidet og utfordringene best, er viktige å legge
til grunn for å styrke tilbudet. Det er derfor hensiktsmessig med
en grundig vurdering av deres foreslåtte finansieringsmodell.
TOO-ordningen omfatter
en sårbar gruppe med store tannhelseutfordringer, som har behov
for et godt og tilgjengelig behandlingstilbud. De fleste har et
omfattende behov for tannbehandling og ofte redusert livskvalitet
som følge av smerter og store problemer med den orale helsen. Forslagsstillerne
berømmer det viktige arbeidet som har blitt gjort de siste ti årene.