Bakgrunn
Toget er en klimavinner
og en viktig del av overgangen til et mer rettferdig og grønnere
samfunn. Under regjeringen Solberg har oppsplitting, privatisering
og konkurranseutsetting vært førende for i jernbanesektoren, på
tross av at det er en samlet styring av jernbanen som gir best resultater.
Basert på erfaringer fra andre land fører ikke oppsplitting, konkurranseutsetting
og privatisering til en mer effektiv jernbane. Internasjonale erfaringer
konkluderer med at jernbanens kompleksitet medfører at en velfungerende
jernbane er avhengig av svært tette bånd mellom infrastruktur og trafikk.
Uten konsekvensanalyser
og uten økonomiske beregninger ble likevel jernbanereformen vedtatt
15. juni 2016. Oppsplittingen har ført til mer byråkrati og bidrar til
en mer uoversiktlig reisehverdag for passasjerene. Nå er det på
tide å evaluere effektene av jernbanereformen. Det er behov for
en best mulig jernbane for framtiden.
Siden jernbanereformen
har antallet direktører i jernbanesektoren nesten tredoblet seg.
Mens det før var to direktører som hadde ansvaret for billettsystem
og materiell, er det nå ti direktører med ansvar for dette i Norske
tog AS og Entur AS.
Det er på tide å
legge en ny plan for framtidens jernbane. Økonomiske midler over
tid er oppskriften for at jernbanen skal bli framtidens transportvinner.
Flere direktører løser ikke problemet med dårlig infrastruktur i jernbanen.
Vedlikehold, oppgradering og nyinvesteringer i infrastruktur samt
en samlet, overordnet styring er det som er oppskriften på en god
jernbane. Norge bør hente inspirasjon fra Sveits, Tyskland og selskapet
Sporveien AS, som alle har klart å få til viktige løsninger på skinner.
Folk tar toget når det går raskt, punktlig og til en fornuftig pris.
Derfor må man bygge flere nye spor og øke kapasiteten i infrastrukturen.
Samtidig må det kjøpes inn flere nye tog. I dag er togmateriell
fra 70-, 80- og 90-tallet utbredt langs norske skinner. Og selv
om det er mange nye tog i bestilling, er det ikke nok til å fase
ut alle de gamle togene. Regjeringen må sikre en raskere utskiftning
av gammelt togmateriell.
Det er på tide at
regjeringen setter på nødbremsen, evaluerer jernbanereformen og
legger en ny plan for framtidens jernbane.