Bakgrunn
Innsatsstyrt finansiering
(ISF) er en aktivitetsbasert finansieringsordning fra staten til
de regionale helseforetakene. ISF ble innført for somatisk spesialisthelsetjeneste
1. juli 1997. Fra 2017 ble ordningen utvidet til også å omfatte
polikliniske tjenester innenfor psykisk helsevern og tverrfaglig
spesialisert behandling av rusmiddelavhengige. I dag må 50 prosent
av driftsmidlene i helseforetakene tjenes inn ved ISF.
Modellen innebærer
at hver behandling genererer penger, og et system med diagnoserelaterte
grupper (DRG) avgjør hvordan en gitt behandling er priset. Det er
en modell som er hentet inn fra det amerikanske Medicare og utviklet
for et kommersielt, profittdrevet helsevesen. DRG-systemet innebærer
også at både helsepersonell og et relativt omfattende merkantilt
byråkrati i sykehusene må bruke mye tid på detaljert økonomisk koding
av diagnoser og prosedyrer.
Systemet var ikke
ment som et prioriteringsverktøy, men forskning viser at i praksis
øker antall utførte behandlinger i diagnosegrupper som justeres
opp, mens de synker der behandlingene blir priset ned (se for eksempel
Melberg, Olsen og Pedersen i tidsskriftet Health Policy, 2016).
Forslagsstillerne mener det kan tyde på at ISF er et system som
gir økonomiske insentiver forrang foran medisinske vurderinger.
Forslagsstillerne
påpeker at systemet gir forrang til behandlinger som best kan la
seg kvantifisere. Ved å knytte insentiver til kvantifiserbare aktiviteter
vris aktiviteten mot disse, mens andre nødvendige deler av helsevesenets
aktiviteter og ansvarsområder ikke blir prioritert. Dette gjelder
for eksempel pleie- og omsorgsoppgaver og aktiviteter på felter
der behov og ressursbruk ikke alltid er gitt av diagnosene pasienten
har.
I tillegg belønner
innsatsstyrt finansiering tidlig utskrivelse og høyt belegg. Det
er ytret bekymring fra fagmiljøer både innen somatikk og psykisk
helsevern om at pasienter skrives ut før det er forsvarlig. I en
spørreundersøkelse som tidsskriftet Sykepleien utførte blant sykepleiere
ansatt i kommunale hjemmetjenester, svarte 9 av 10 at deres enhet
har tatt imot pasienter fra sykehus som viser seg å ha problemstillinger
de ikke har hatt kompetanse eller kapasitet til å håndtere. Helsedirektoratets
tall viser at sannsynligheten for akutt reinnleggelse i sykehus
innen 30 dager etter utskriving for pasienter over 66 år er 16,9
prosent. Dette tallet har økt siste fem år. I samme statistikk finner
man også at antall korridorpasienter har økt. Forslagsstillerne
mener at disse tallene antyder en utvikling som går på bekostning
av pasientsikkerheten, og som øker presset på de ansatte.
ISF krever mye administrativ
oppfølging. Kodingen er blitt en betydelig tilleggsbyrde på klinkerne,
som heller burde brukt tiden sin på å utføre medisinsk behandling.
Forslagsstillerne mener at det er nødvendig at mer av klinikernes
tid går til behandling og pleie.
Forslagsstillerne
mener at det trengs en gjennomgang av hvordan ISF påvirker prioriteringer
og arbeidsforhold i helsetjenesten, med siktemål om å avvikle ordningen.
På to områder bør
finansieringsmodellen endres umiddelbart da den har hatt negative
konsekvenser for tjenestene i en så stor grad at det nå er bekymring
både i befolkningen og i fagmiljøene om forsvarlighet og kvaliteten
på disse tjenestene. Disse to er føde- og barselomsorgen og poliklinisk
psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB).