Bakgrunn
I februar i år ble
Riksadvokatens rapport om tvangsmiddelbruk i mindre narkotikasaker
lagt frem. Den slår fast at politiet har foretatt svært mange ulovlige
inngrep mot enkeltpersoner i undersøkelser av mindre narkotikasaker.
Bruddene går blant annet på manglende hjemmel, feilaktig bruk av
hastekompetanse, samt uforholdsmessighet i tvangsmiddelbruken. Det
er alvorlig.
Riksadvokaten har
senere understreket at det her dreier seg om systematiske feil og
mangler i politiets håndtering av tvangsmiddelbruk i perioden før
9. april 2021.
Ettersom Riksadvokaten
kun tok for seg tre uker i 2021 i sin undersøkelse, må forslagsstillerne
dessverre anta at det er snakk om langt flere brudd knyttet til
politiets håndtering av mindre narkotikasaker, enn hva man kan lese
ut av rapporten.
Menneskerettighetene
beskytter ethvert individ mot urettmessig tvangsmiddelbruk. Det
er det gode grunner til; tvangsmiddelbruk er et av de mest inngripende
tiltakene staten kan gjøre overfor den enkelte, og da er det avgjørende
at det brukes på riktig måte. Bruk av tvangsmidler innebærer et
inngrep i Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK). Inngrepene
må dermed ha hjemmel i lov, ha et legitimt formål og være nødvendig
i et demokratisk samfunn. Mangler på ett eller flere av disse punktene
fører til at det er snakk om krenkelse av EMK. Det gjelder også
krav om lovhjemmel og krav om forholdsmessighet etter Norges grunnlov.
Staten har en plikt
etter Grunnloven til å sørge for at menneskerettighetene overholdes
i Norge. I EMK gis den enkelte krav på at nasjonale myndigheter
effektivt kompenserer brudd på rettighetene i konvensjonen. Ettersom
bruddene har vært systematiske, bør staten ta en aktiv rolle i å
søke gjenoppretting for den enkelte som har blitt utsatt for rettighetsbruddene.
Det er på det rene
at det i dag eksisterer adgang til å søke oppreisning for lovbruddene,
men at disse kan være vanskelig tilgjengelige for den enkelte. Norges
institusjon for menneskerettigheter har tatt til orde for en gjennomgang
av hvilke klagemekanismer og reparasjonsmuligheter som er tilgjengelige
for personer som har vært utsatt for ulovlige undersøkelser.
Straffeprosessloven
§ 447 andre ledd regulerer oppreisningserstatning i tilfeller hvor
siktede ikke har vært utsatt for frihetsberøvelse. Etter bestemmelsen
skal siktede «tilkjennes» «et passende beløp i oppreisning» når «det
fremstår som rimelig». Det følger også av bestemmelsen at det gjennom
forskriftshjemmelen er adgang til å foreta en ytterligere standardisering,
og dermed forenkling av saksbehandlingen.
Ved Stortingets behandling
av endringer i straffeprosessloven i 2002 (jf. Innst. O. nr. 21
(2002–2003) og Ot.prp. nr. 77 (2001–2002)) skrev flertallet i justiskomiteen
at terskelen for å tilkjenne oppreisning må være lav, særlig ved
«inngripende tvangsmidler og etterforskningsskritt».
En løsning med å
forskriftsfeste rett til oppreisningserstatning uten en rimelighetsvurdering
vil også oppfylle de kravene EMK stiller til reparasjon av menneskerettighetsbrudd.
Forslagsstillerne
mener det er alvorlig at mennesker har blitt utsatt for ulovlig
tvangsmiddelbruk i mindre narkotikasaker over mange år. De menneskene
som har blitt utsatt for systematiske lovbrudd av påtalemyndigheten,
bør gis oppreisning for å kompensere for de byrdene som myndighetene
har påført dem.