Sirkulærøkonomi
og avfallshåndtering
Det følger av Nordic
Rutile AS sine egne planer at de skal utnytte ca. 15 pst. av malmen,
altså det berget som går til oppredning etter at gråberget er sortert
ut. Det er i dag andre selskap som søker om konsesjon, som skal utnytte
en mye større andel. Det er en ambisjon for både regjeringen og
forslagsstillerne at Norge skal være et foregangsland i utviklingen
av en grønn sirkulærøkonomi som utnytter ressursene bedre. Det er
klart at det er mulig å utnytte ressursen i fjellet på en alternativ
måte, ikke med deponi, men med tilbakefylling og avfallshåndtering
av gruvemassene. Dette vil sannsynligvis fortsatt også være lønnsomt,
selv om et deponi sannsynligvis er mer lønnsomt.
En tillatelse til
å forurense må hvile på helt reelle interesseavveininger og skal
i utgangspunktet ikke beskytte en høy profitt. I og med at det finnes
alternativer, er det i alle tilfeller ikke nødvendig med den planlagte forurensingen.
Norge har også implementert
flere direktiv gjennom EØS-avtalen som regulerer mineraldrift og
vannkvalitet. I vannforskriften, som er en gjennomføring av vanndirektivet,
er et av kravene for inngrep som senker vannkvaliteten, at alle
praktisk gjennomførbare tiltak settes inn for å begrense negativ
utvikling, og at samfunnsnytten av de nye inngrepene eller aktivitetene
skal være større enn tapet av miljøkvalitet.
Dette synes ikke
å være tilfellet i dag når det er mulig å gjennomføre det samme
tiltaket uten at det går på bekostning av vannkvaliteten.
Mineraldirektivet
stiller også klare krav til planer for avfallshåndtering og minimering
av avfall. Begge disse direktivene har ESA nå stilt spørsmål om
overfor Klima- og miljødepartementet, og det bør være grunn til
at begge disse prosjektene settes på vent til disse spørsmålene
er ferdig avklart.
Det er levert inn
en omgjøringsbegjæring for utslippstillatelsen for Engebøfjellet
på den bakgrunn at det er mulig, og også lønnsomt, å benytte en
annen løsning hvor det ikke er behov for et stort dagbrudd og dagbruddsdeponi
og heller ikke sjødeponi. Dette tilsier at kriteriene for en tillatelse,
om at løsningen skal være nødvendig, ikke er til stede. Situasjonen
nå er at driftskonsesjonen til Nordic Rutile er påklaget til Nærings-
og fiskeridepartementet.