Bakgrunn
Fleire statsrådar
har i ulike regjeringar beskrive at ferjefri E39 skal byggjast frå
Ålesund til Molde. Debatten ikring dette prosjektet er betydeleg
i heile Møre og Romsdal. Statens vegvesen har i lang tid planlagt
delar av denne strekninga, men har av ein eller annan merkeleg grunn
prioritert oppstart av planarbeidet og ynskjer å byggje ut fjordkryssinga
over Romsdalsfjorden fyrst.
Trafikken frå Ålesund
til Molde er samansett av ulike strekningar der E36 frå Ålesund
via Vestnes og vidare opp Romsdalen mot Bjorli og Innlandet grense
er den mykje omtalte «eksportvegen» i Møre og Romsdal. Møre og Romsdal
fylke er landets største eksportfylke målt per innbyggjar, og står
for ein svært stor del av næringstrafikken i landet.
Frå Ålesund til Vestnes
og Tresfjordbrua og vidare opp Romsdalen går store delar av næringstrafikken
frå søre, indre, ytre og nordre Sunnmøre og frå Ålesundsområdet.
I tillegg kjem hovudsaklig det meste av næringstrafikken frå Molde
og Kristiansundregionen via Åfarnes–Sølsnes og Fv64 til Åndalsnes
og vidare opp E136 Romsdalen. På strekninga E39/136 Ålesund/Moa til
Digerneset er ÅDT (årsdøgntrafikk) på over 11 000 bilar i døgnet,
i området lenger sør inn mot Moa 20 000–25 000 bilar i døgnet.
Vidare går trafikken
mot Sjøholt der trafikken spreier seg mot Fjord og Stranda kommune
og Geirangerområdet, som har svært stor trafikk spesielt om sommaren. ÅDT
her er om lag 7 200 bilar i døgnet. Vidare over Ørskogfjellet er
ÅDT om lag 4 500 bilar i døgnet. Trafikken deler seg derifrå vidare
mot Molde via ferjestrekninga Vestnes–Molde over Romsdalsfjorden,
med ein ÅDT på om lag 2 250 bilar i døgnet. Planarbeidet står mildt
sagt i «stampe» for Statens vegvesen i dette området, der dei har
beslutta å dele opp planarbeidet i ulike strekningar, og den viktigaste
strekninga som også har størst trafikk mellom Moa og Digerneset,
er utsett på ubestemt tid.
Strekninga mellom
Digerneset og Ørskogfjellet er også ute av styring, der Statens
vegvesen har møtt på svært stor motstand frå befolkninga og no legg
fram heile 5 ulike alternativ. Med andre ord er trasévalget her
ikkje klart i det heile tatt, og det er uansett langt opp og fram
i tid.
Strekninga vidare
frå Ørskogfjellet til Vik, med arm vidare på E136 til Tresfjordbrua,
har planprosess som no ligg ute til høyring. Her møter planprosessen
også stor motstand lokalt. Nord for Romsdalsfjorden frå Julsundet
til Molde, forbi Molde via tunell og til Bolsønes, står også planarbeidet
i stampe og er ikkje klart i det heile tatt. Dette hastar ikkje
då befolkninga og mykje av næringslivet slett ikkje ynskjer Møreaksen.
Derimot arbeider
Statens vegvesen mot folket, som i fleire store meiningsmålingar
med heile 75–80 prosent ytrar sterk motstand mot sjølve fjordkryssinga
Møreaksen. Det er også svært stor motstand mot å leggje ny E39 gjennom
Molde by. Statens vegvesen har planlagt å starte med bygging av
sjølve fjordkryssinga, firefeltsveg, fleire hundre meter under fjorden,
gjennom kjente jordskjelvforkastingar, og med høgbru over Julsundet.
Begge desse prosjekta
med undersjøisk tunell og høgbru er prosjekt som bortimot er ny
verdsrekord i sitt slag, med usikkerheit som absolutt ingen kan
kvalitetssikre. Her skal det brukast fleire titals milliardar kroner på
ein firefeltsveg for om lag 2 300 bilar i døgnet for å sette verdsrekordar.
Møreaksen under fjorden
vil også påverke miljøet svært negativt. Berekningar frå Lastebileigarforbundet viser
at 240 vogntog i døgnet vil medføre 2 230 tonn CO2-utslepp frå Møreaksen. Ved
ferjedrift 0 tonn CO2, og
ved Romsdalsaksen 1 034 tonn. Med andre ord er Møreaksen ei gedigen
miljøbombe som vil motarbeide måla nasjonalt om å begrense utslepp.
Strekninga lenger
sør mellom Ålesund og Vestnes på land har mange gongar høgare trafikktal
inkludert fylkets viktigaste veg E136 vidare opp gjennom Romsdalen,
som er fylkets «eksportveg nr. 1». At Statens vegvesen har begynt
i feil ende, er ikkje vanskeleg å sjå, då det også er andre kryssingsalternativ
over Romsdalsfjorden via alternativet Romsdalsaksen eller å fortsetje
med ferjer.
Både folket i Møre
og Romsdal og Møre og Romsdal fylkesting har kravd ekstern og upartisk
utgreiing av Romsdalsaksen som alternativ til Møreaksen. Leiaren
i samferdsleutvalet i fylket har også uttalt at regjeringa ikkje
forstår alvoret i protestane ikring Møreaksen og kravet om upartisk
utgreiing av Romsdalsaksen.
Dette har Statens
vegvesen Region Midt ikkje fått med seg, men dei har levert ei utgreiing
med sin nærmaste samarbeidspartnar Norconsult som ikkje akkurat verken
er upartisk eller på nokon måte kan kallast ekstern. Framleis er
det full fyr i heile fylket, medan samferdselsministeren, staten
sine menn og kvinner i Statens vegvesen og Vegdirektoratet har døve
øyre og køyrer på utan å bry seg om kva folket eigentleg ynskjer.
Samferdselsministeren
har ved fleire anledningar påstått at det beste alternativet for
fjordkryssing er valt med bakgrunn i at trasévala for strekninga
Ålesund– Molde er tatt, noko alle som har sett seg inn i saka, veit ikkje
er tilfelle. Samferdselsministeren har også lagt fram at strekninga
ny E39 Ålesund–Molde skal koste 24,35 mrd. kroner med P-50-usikkerheit.
Korleis kan ministeren
forklare at dette kan vere 24,35 mrd. kroner når tidlegare anslag
har vore over 39 mrd. kroner? Dette med tanke på at dei største
strekningane i prosjektet ikkje er planlagde, trasévalet ikkje tatt og
at det ikkje er noko som stettar eit berekningsgrunnlag for å kunne
nytte P50.
At statsråden og
Statens vegvesen kan leggje til grunn eit detaljert kostnadsanslag
etter P50 når ein ikkje veit kva ein skal byggje, er rett og slett
i beste fall useriøst. Folket og næringslivet spesielt i Ålesundsområdet
fortvilar og ber politikarane om å «snu i tide» og planleggje og
byggje ut vegane mellom fjordane fyrst.
Det er her dei reelle
utfordringane faktisk er. Over Romsdalsfjorden går fire store ferjer,
også heilt nye elferjer med nullutslepp. Kapasiteten her er ikkje
utfordrande og kan aukast med enda ei ny ferje sett inn i sambandet
om nødvendig. Dette er både billig og miljøvennleg.
Derimot er vegstrekninga
frå Moa til Digerneset med over 11 000 bilar i døgnet utfordrande
med smal veg og låg fart. Vidare er det svært store utfordringar med
vegen som i dag går gjennom Sjøholt sentrum, noko som sjølvsagt
ikkje er haldbart for ein stor og viktig europaveg, verken for innbyggjarane
som bur der, eller for næringslivet. Vegen vidare over Ørskogfjellet
har store utfordringar fordi ein kun har planlagt krabbefelt på
Ørskog-sida som no vert bygd ut, men der traseen vidare til Tresfjordbrua
og Vestnes ikkje er godt nok planlagd.
At nokon kan finne
på å planleggje kun ei fjordkryssing utan samtidig å ha starta og
bygd ut vegen på begge sider av fjorden fyrst, er rett og slett
ikkje mogeleg å kunne forstå. Ingen kan setje trafikk på denne fjordkryssinga
som då skal gå rett gjennom Molde by på dagens vegar, eller fortsette
med dagens krunglete vegsystem frå Ålesund til Vestnes i mange år.
Derfor meiner forslagsstillarane
at Statens vegvesen må setje fart i og prioritere planarbeidet med
og bygginga av vegstrekninga mellom Ålesund og Vestnes/Tresfjordbrua
fyrst. Ein vil då kunne ha tilstrekkeleg tid til ei grundig, samfunnsnyttig
og upartisk utgreiing av Romsdalsaksen for kryssinga av Romsdalsfjorden.
Sjølve fjordkryssinga må bli siste prosjekt og hastar ikkje.
EU sitt vegdirektiv
seier også at nye vegar skal leggjast utanfor byområde. Statens
vegvesen sine planar i Møreaksen-saka stettar ikkje på nokon måte
dette EU-direktivet, og heller ikkje EU-kravet om at nye vegar skal byggjast
mest mogleg horisontalt for å redusere drivstofforbruk og hindre
store utslepp og for å betre miljøet. Europavegar i byområde forringar
også bukvalitet og er noko ingen finn på å gjere i dagens moderne
vegutbygging.
Stortinget har ved
fleire anledningar fått seg førelagt prioriteringar av Møreasken
i ulike planar og i Nasjonal transportplan, som sist vart lagd ved
protokollen i Stortinget. Derimot har dette prosjektet ikkje kome
langt i planprosessen og har ikkje gjennomgått KS2 og vidare kvalitetssikring.
Dette er ikkje forsvarleg saksbebehandling av eit prosjekt til mange
titals milliardar kroner som verken har eit vedteke eller godkjent
endeleg traséval, og der det skjer stadige omfattande endringar
i alle føresetnadene til dette prosjektet.
Det finst heller
ikkje eit grunnlag i dette prosjektet for å kunne leggje fram realistiske
kostnadsanslag. Det er heller ikkje samfunnsnytte i å byggje ein
firefelts undersjøisk verdsrekordtunell eller ei firefelts verdsrekordbru
for 2 300 bilar i døgnet. Statens vegvesen håpar på betydeleg auka
trafikk, men kor skal den kome ifrå med dagens overbelasta vegsystem
på land mellom Ålesund og Vestnes?
Lokal presse, Tidens Krav, har
også avdekt fleire utfordringar i saksbehandlinga til Statens vegvesen
Region Midt, spesielt når det gjeld upartisk utgreiing av Romsdalsaksen.
Innsyn i sentrale dokument ikring dette er nekta av statsråden for
ein stortingsrepresentant, og Statens vegvesen har nekta innsyn
for Romsdalsaksen AS og for Tidens Krav. Kven som er redde for kva,
veit ingen, men det er iallfall svært uheldig og kritikkverdig at
dette har skjedd i ei sak som folket og næringslivet i heile Møre
og Romsdal er svært opptekne av.
At eit så stort vegprosjekt
kan skje mot folket sin vilje stikk i strid med EU sine vegdirektiv
og norske miljøkrav og å hindre innsyn og kontroll frå folkevalde
og andre, er kritikkverdig. Openheit i forvaltninga av innbyggjarane
sine skattepengar må vere heilt grunnleggjande, og i saka ikring
Møreasken har dette gått heilt over styr for dei statlege etatane
Vegdirektoratet og Statens vegvesen region midt. Finansminister
Trygve Slagsvold Vedum har uttalt: «Det er alltid viktig for Senterpartiet
at folket får bestemme.» Då bør det vere opplagt at Senterpartiet
i regjering sørgjer for at folket i Møre og Romsdal faktisk vert
lytta til i denne saka, og at folket og ikkje byråkratiet i Statens
vegvesen får bestemme.