Bakgrunn
Situasjonen i Ukraina
er alvorlig. Per 7. mars 2022 har over en million mennesker flyktet
fra Ukraina til Polen. FN anslår at opp mot ti millioner vil flykte
fra Ukraina. En står foran det som antagelig blir den største flyktningstrømmen
i Europa siden annen verdenskrig.
Det er krig i Norges
nærområder. Norge skal stille opp med akutt humanitær hjelp i Ukraina
og nabolandene som nå opplever store tilstrømminger. Samtidig skal man
også ta imot flyktninger til Norge. Det vil kreve mye å ta imot
mange flyktninger på kort tid. Disse flyktningene skal sikres trygghet,
tak over hodet, helsetjenester, utdanning, arbeid og aktivitet.
Det vil kreve mye av kommunene, drivere av asylmottak og samfunnet
for øvrig.
Det haster å bygge
opp kapasitet for mottak. Tilstrømming av mange tusen mennesker
på kort tid gjør at det vil bli nødvendig å bygge opp innkvarteringsløsninger
raskt. Det er usikkert hvor mange av flyktningene som vil komme
til Norge, men anslagene over antallet mennekser som kan legge på
flukt, er så høyt at det må tas høyde for at ankomstene til landet
vil bli flere ganger høyere enn i 2015 og 2016. Den gang lot det
seg gjøre å innkvartere de som kom, men det var ikke mye å gå på.
Det haster med å
skalere kraftig opp mottaksapparatet. Det er bare tiden og veien.
Likevel kan en slik rask oppskalering med ordinære virkemidler vise
seg utilstrekkelig. Da vil det være behov for å sikre midlertidig innkvartering
for store antall flyktninger, hvor de mest grunnleggende behovene
kan ivaretas så godt det lar seg gjøre, inntil mer permanente løsninger
kan finnes. Normale saksbehandlingsregler vil det neppe være tid
til å følge. Situasjonen kan gjøre det nødvendig å fravike plan- og
bygningslovens normalordning. Det må sikres adgang til raskt å omregulere
eksisterende bygningsmasse eller rask utbygging av midlertidige
innkvarteringsordninger.
Regjeringen Solberg
foreslo i Prop. 43 L (2015–2016) en beredskapshjemmel i plan- og
bygningsloven som ga regjeringen fullmakt til å fatte beslutning
om midlertidige tiltak uavhengig av planer og uavhengig av bestemmelser
gitt i eller i medhold av plan- og bygningsloven. Slik beslutning
kunne bare gis etter anmodning fra statlig eller kommunal myndighet.
En slik hjemmel bør
nå innføres midlertidig så snart som mulig for å unngå at man kommer
bakpå i det som nå vil bli en krevende situasjon. Forslaget her
er i tråd med lovforslaget i Prop. 43 L (2015–2016).