Den beste og mest
miljøvennlige energiproduksjonen er mer effektiv bruk av energien
man allerede har. Men dagens støtteordninger for energisparing er
i stor grad forbeholdt de med høy inntekt. Forslagsstillerne mener
dette er grunnleggende usosialt ettersom energisparing vil få størst
betydning for dem som i dag sliter med å betale høye strømregninger
som følge av trekkfulle og energikrevende boliger. Det er et paradoks at
vanlige folk enten må ha mye penger og/eller høy grad av teknisk
kompetanse for å kunne spare strøm. Forslagsstillerne mener at en
nasjonal storsatsing som gjør energisparing tilgjengelig for alle,
er et eksempel på hvordan miljøpolitikken må legges om sånn at alle uavhengig
av inntekt kan leve miljøvennlig og ta del i det grønne skiftet.
Ambisjonsnivået for energisparing
må opp
Norske husholdninger
bruker 48 TWh energi i året, som tilsvarer over en tredjedel av
det samlede elektrisitetsforbruket i Norge. I tillegg kommer næringsbygg som
bruker 36 TWh. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) anslår
potensialet for lønnsom energieffektivisering i norske bygninger
til opp mot 13 TWh. Potensialet fordeler seg med ca. 3 TWh i eneboliger
og småhus, opp mot 1 TWh i blokker og 9 TWh i næringsbygg. Det tilsvarer
rundt 10 prosent av Norges totale strømforbruk, eller nesten all
strømmen som i dag produseres fra de ca. 1 200 vindmøllene i Norge.
Forslagsstillerne
mener at det nasjonale målet for energieffektivisering bør være
å spare 13 TWh i bygg innen 2030 og halvere energiforbruket i bygg
innen 2050. Det vil spare norsk natur for unødvendig kraftutbygging,
kutte klimagassutslipp og skape mange nye arbeidsplasser.
Ifølge en rapport
fra Thema Consulting vil 13 TWh energieffektivisering og energiproduksjon
i bygg innen 2030 kunne utløse inntil 45 000 nye årsverk, mens Nelfo,
Elektroforeningen og Zero viser til at å gjennomføre energieffektivisering
i bygg tilsvarende 10 TWh fram til 2030 kan utløse samfunnsøkonomiske
gevinster på 80–90 mrd. norske kroner.
Terskelen må senkes, og støtteordningene
må gjøres kjent blant folk flest
Regjeringen har varslet
at de skal utarbeide en plan for redusert energibruk og økt strømproduksjon
i bygg. Planen skal presenteres i forbindelse med statsbudsjettet
for 2023.
Forslagsstillerne
viser til at Stortinget allerede i 2017 vedtok at regjeringen skulle
komme med en plan for hvordan man skal nå et mål på 10 TWh energisparing
i norske bygg innen 2030. Dette ble ikke fulgt opp. I stedet har
virkemidlene blitt redusert siden 2017, og gang på gang kommer det
fram at Enova ikke klarer å bruke selv de begrensede beløpene de
har satt av til energisparing for folk flest.
Til sammenlikning
brukte den danske staten 915 mill. kroner på støtte til energieffektivisering
i danske hjem i 2021, mer enn det tredobbelte av det Enova hadde
til norske husholdninger. Målet var å effektivt redusere energiforbruket
i eksisterende bygg som en del av de danske klimamålene. Mens norske
støtteordninger er lite kjent og lite brukt, blir de danske støtteordningene
revet bort. I 2020 var de danske midlene brukt opp i løpet av fire
dager.
Ifølge Klimabarometeret
for 2021 kjenner kun 14 prosent av forbrukerne til Enovas støtteordninger.
Dette er et historisk lavt tall, og en nedgang på 10 prosent fra
2015. Forslagsstillerne mener at terskelen for husholdningene for
å søke støtte er for høy, og at ordningene i liten grad treffer
dem med dårlig råd. I dag er ikke energieffektivisering et mål i
avtalen mellom Enova og Klima- og miljødepartementet. Mandatet for
energieffektivisering i husholdningene er dermed svekket, og Enova
har vist at de ikke klarer å tilby ordninger som treffer vanlige
folk. Videre gjør Enovas fokus på ny teknologi at mange husholdninger
ikke får støtte til tiltak med velprøvd teknologi og populære løsninger
som kunne gitt et langt større volum på energisparingen.
Forslagsstillerne
mener det er behov for en full gjennomgang og styrking av støtteordningene,
og at en utvidelse av ordningene også må omfatte tiltak med velprøvd
og kjent teknologi.
Som del av dette
bør tilskuddene rettet mot husholdningene snarest flyttes til Husbanken,
slik regjeringen har gått inn for å vurdere, og kombineres med muligheten
for lån til tiltak som ikke fullt ut kan finansieres gjennom tilskudd
og egne midler. Ved å samle ordningene i Husbanken kan vanlige folk
få tilbud om en mer helhetlig og tilgjengelig pakke med rådgivning,
tilskudd og gunstige lån.
Gratis og oppsøkende energirådgivning
Målrettet og enkel
tilgang på informasjon og hjelp til forbrukerne er en nøkkel for
at flere skal komme i gang med energisparing. Både byggebransjen,
boligselskapene, kommunene og Husbanken kan være viktige kilder
til informasjon og veiledning.
Forslagsstillerne
mener at Husbanken bør ha det overordnede ansvaret for å gi informasjon,
råd og hjelp til forbrukerne om energisparing, for eksempel gjennom
en egen nettside. Husbanken bør også i samarbeid med kommunene tilby
gratis energirådgivere som tar direkte kontakt med huseiere, borettslag
og sameier med tilbud om skreddersydde energisparepakker. En slik
pakke bør inkludere:
-
kartlegging av energibruken
og potensial for energisparing
-
råd om hvilke tiltak
som bør gjennomføres, og hva det vil koste
-
råd om mulighetene
for egenproduksjon, som solcelleanlegg
-
råd om hvor mye man
kan få i støtte og lån fra Husbanken
-
råd om bruk av sertifiserte
håndverkstjenester som har kompetanse på energieffektivisering
Nordmenn bruker nær
100 mrd. kroner i året på å pusse opp hus og hytter. Tusenvis av
boliger blir bygget om, utvidet eller rehabilitert, men uten at
energisparing blir vurdert. Dette er en tapt mulighet til å kombinere oppussing
og vedlikehold med energitiltak. Forslagsstillerne mener at en ordning
med gratis og oppsøkende energirådgivere, for eksempel etter modell
av Oljefrihjelpen i Oslo kommune, vil gi folk den hjelpen de trenger
til å vurdere energisparing sammen med andre planlagte tiltak.
Støtteordningene må utvides og gis
en sosial profil
Energisparing kan
bidra til økt engasjement for grønn omstilling hos vanlige strømforbrukere.
Forslagsstillerne viser til at mange nå ønsker å redusere energiforbruket
sitt som følge av de høye strømprisene og samtidig gjøre boligen
mer miljøvennlig. Det krever imidlertid at man får på plass langt
kraftigere virkemidler enn en har i dag.
Enova gir i dag maksimal
støtte på mellom 100 000 og 150 000 kroner til oppgradering av boligen.
En oppgradering med skifte av vinduer, kledning, isolasjon m.m.
koster som regel fra 1 mill. kroner og oppover. Dette er en betydelig
kostnad både for dem med vanlige inntekter og ikke minst for dem
med lave inntekter. I tillegg blir støtten utbetalt etterskuddsvis,
noe som skaper usikkerhet for dem som sliter med finansieringen.
Forslagsstillerne
mener at satsene må skrus betydelig opp både for små og store energisparetiltak
dersom støtten skal være tilgjengelig for folk flest, og bør utgjøre inntil
50 prosent av kostnaden for energitiltak i eneboliger, småhus, borettslag
og sameier. Det bør som en konsekvens av dette settes en maksgrense
for støtte som er betydelig høyere enn i dag.
For å sikre at alle
har mulighet til å gjennomføre de tiltakene som er nødvendig, bør
det i tillegg opprettes en gunstig låneordning til energitiltak
i regi av Husbanken, slik at husstander med lav inntekt kan få tilgang
på lån til å finansiere de resterende delene av investeringen.
I tillegg mener forslagsstillerne
flere lavterskel enkelttiltak bør kvalifisere for støtte. I juli
2021 ble flere støtteordninger for strømsparing redusert eller fjernet. Og
i dag støtter ikke Enova enkelttiltak som etterisolering, luft-til-luft-varmepumper,
lavenergivinduer, rentbrennende ovner eller energieffektiv belysning.
Støtten må utvides, kunne utbetales forskuddsvis, og det må bli enklere
for folk å gjennomføre større tiltak i bygningskroppen etappevis
etter hvert som økonomien tillater det.
I 2009 la Sintef
fram en rapport som viste at det ville koste to til tre mrd. kroner
per år i statlig støtte for å gjennomføre energieffektiviseringstiltak
for nybygg, rehabilitering og energitiltak i eksisterende bygg (forutsatt
30–40 prosent dekning av merkostnadene). Med dette nivået kunne
man spare 12 TWh. Omregnet til dagens kroneverdi blir det 2,5 til
3,8 mrd. kroner i året. Til sammenlikning kostet utbygging av de
seks vindkraftanleggene i Midt-Norge i perioden 2016–2020 om lag
11 mrd. kroner. Dette omfatter også anleggene på Fosen, et prosjekt
som Høyesterett for øvrig har slått fast at bryter med Grunnlovens
bestemmelser om vern av urfolks rettigheter.
En utvidelse og økning
i støtten til energisparing vil kreve økte bevilgninger. Men forslagsstillerne
mener at mer kraftutbygging i norsk natur, inkludert behovet for flere
kraftledninger, vil være et dårlig alternativ til å spare den samme
strømmen gjennom energieffektivisering og lokal energiproduksjon.
Forslagsstillerne
viser til at Miljøpartiet De Grønne i forbindelse med endringer
i statsbudsjettet 2022 (Innst. 119 S (2021–2022)) la fram forslag
om et samlet tilskudd til energisparing gjennom Husbanken på 1,4 mrd.
kroner for 2022. Dette inkluderte overføring av dagens finansiering
over nettpåslaget på nettleien fra Enova til Husbanken. Forslagsstillerne
mener at støtteordningene gradvis bør trappes opp de neste årene
etter hvert som ordningene blir bedre kjent blant folk og kompetansen
i byggenæringen øker. Kostnadene ved å innføre et slikt nivå på
støtteordningene vil være omfattende, men det er også svært kostnadskrevende
å bygge ut ny energiproduksjon og nett. Statnett anslår et investeringsbehov
på 60–100 mrd. kroner i strømnettet fram mot 2030. Investeringer
i energisparetiltak vil i motsetning til ny kraftproduksjon sørge
for at man unngår naturinngrep, redusere folks strømregning og gi
økt livskvalitet i hus og hjem.
Støtteordninger til leieboliger og
husholdninger med lav inntekt
Det er i dag over
110 000 kommunale boliger i Norge. Regjeringen har varslet at de
vil gi 100 mill. kroner til energitiltak i kommunale boliger i 2022.
Men ordningen er tidsbegrenset og altfor liten sett opp mot behovet. Oslo
kommune har alene et etterslep på 3,5 mrd. kroner til vedlikehold
av kommunale boliger. Forslagsstillerne mener støtten til energitiltak
i kommunale boliger minimum bør dobles og gjelde fram til 2030.
Videre viser forslagsstillerne
til at nesten 1 million nordmenn leier bolig. Flere studier peker
på at leietakere oftere bor i dårlig isolerte boliger, og at leietakere
sjelden gjør større investeringer i energisparing i boligen de leier.
Leietakere er sårbare fordi de ikke rår over boligen de bor i. Det
norske leiemarkedet er preget av få profesjonelle utleiere og korte
kontrakter. Og ettersom strømutgifter gjerne dekkes av leietaker,
har verken utleiere eller leietakere insentiv til å iverksette kostbare energitiltak.
Enova-tilskudd til energisparende tiltak bidrar heller ikke med
insentiver, til tross for at energisparing vil ha særlig god effekt
for dem med dårlig råd som bor i trekkfulle og energikrevende leieboliger.
Forslagsstillerne mener derfor det må opprettes en egen støtte- og
låneordning som særlig rettes mot private utleieboliger.
Potensialet for energiproduksjon
fra sol er stort
Ifølge Nelfo har
kun 2 prosent av boligene i Norge i dag solceller på taket. Forslagsstillerne
viser til at dersom alle bygg i Norge fikk solceller, kunne de dekket
det årlige strømbehovet til nesten 1,4 mill. husstander og produsert
opptil 26 TWh i året. Solstrømpotensialet fra anlegg på taket av
boligblokker kan alene gi mellom 0,9 og 1,3 TWh, ifølge beregninger
fra Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) – tilsvarende energibehovet
til minst en halv million elbiler. I tillegg vil økt bruk av solfangere
til direkte oppvarming av hus og tappevann redusere strømbehovet.
Olje- og energidepartementet (2016) oppgir at hele 78 prosent av
energibruken i husholdningene går til oppvarming og varmtvann.
Forslagsstillerne
mener Norge bør ha ambisiøse mål om bygge ut solstrøm tilsvarende
5 GW på norske bygg innen 2030, og at dette bør sikres gjennom skjerpede
krav til nybygg, samt økt støtte til utbygging på takflater og fasader
på eksisterende bygg, inkludert «off-grid»-anlegg som ikke er tilkoblet
strømnettet.
NBBL anslo i 2018
at det kan spares opp mot 1,5 TWh i eksisterende boligblokker fram
mot 2030, forutsatt at halvparten installerer solceller på tak.
Men dagens virkemidler klarer ikke utløse energisparepotensialet
i eksisterende borettslag og sameier. Tiltakene er dyre, det er
mangel på rådgivning fra det offentlige, og det er for krevende
å gjennomføre energitiltak som monner.
I tillegg er støtteordningene
lite tilpasset organisering og boform i borettslag og sameier. Forslagsstillerne mener
at for å sikre at energieffektivisering gjøres tilgjengelig for
alle deler av befolkningen, må det opprettes en offensiv pakkeløsning
med oppsøkende rådgivning og informasjon, tilskudd og gunstige låneordninger
for borettslag og sameier som omfatter både energieffektivisering
og energiproduksjon. I lokalt energisystem vil fornybar kraftproduksjon
skje desentralt, altså nært eller hos forbruker.
Regelverket hindrer lokal energiproduksjon
Forslagsstillerne
viser til at lokale, fornybare energikilder representerer en viktig
ressurs i det grønne skiftet. Gjennom for eksempel mer samhandling
mellom bygg, «off-grid»-løsninger og lokale batteri-/energianlegg
vil man kunne avlaste nettet, dempe behovet for nettutbygging og
samtidig produsere fornybar energi. Bruk av lokale energikilder
fører til endret bruk av strømnettet, og gir insentiv til lokal
omsetning av energi gjennom utvikling av energismarte byer og lokale
energisamfunn.
Forslagsstillerne
viser til at det er behov for en gjennomgang av regelverket for
å sikre tydeligere og bedre rammevilkår for å utnytte og dele lokale
energiressurser i lokale systemer. I forbindelse med fremleggelse
av energimeldingen Meld. St. 36 (2020–2021) rettet Trondheim fylkeskommune,
Trondheim kommune, NTNU, Næringsalliansen og Næringsforeningen i
Trondheimsregionen en felles henvendelse til Stortinget hvor de blant
annet pekte på at dagens regelverk gjør det vanskelig å gjennomføre
pilotprosjekter innen fleksibilitet, lokal produksjon og lagring.
Videre at pilotprosjekter er avhengige av dispensasjoner som er
svært tidkrevende og hemmer gjennomføringen.
Forslagsstillerne
mener at regjeringen må legge til rette for å utnytte mulighetene
som ligger i lokal energiproduksjon, lokal energilagring og omsetning
av energi mellom bygg og ta grep for å fjerne de regulatoriske barrierene
som hindrer denne utviklingen.
Håndverkere er en viktig nøkkel til
energisparing
Forslagsstillerne
viser til at i en rapport fra NBBL (2018) ble mangel på kompetente
håndverkere trukket fram som en av barrierene som i dag hindrer
gjennomføring av energitiltak. Også Zero har tatt til orde for at håndverkere
bør brukes mer aktivt som rådgivere for energisparing. Dersom husholdningene
møter en byggenæring med kunnskap om energisparing når de skal pusse
opp, kan dette øke sjansen for at det gjennomføres energitiltak.
Det er i dag over
260 000 mennesker ansatt i byggenæringen, ifølge Byggenæringens
Landsforening. I en rapport fra Sintef (2009) pekes det på at en
betydelig andel av disse må ha en kraftig kompetanseheving for at man
skal kunne realisere målene om energisparing.
Forslagsstillerne
mener at det bør opprettes en tiltakspakke rettet mot byggenæringen
for å øke kompetansen om energisparing. Finansiering bør skje gjennom
et spleiselag mellom byggenæringen og staten. Dette vil bidra til
at håndverkere får en større rolle i å synliggjøre mulighetene for
energisparing når folk skal pusse opp boligen sin, samtidig som
håndverkerne får mer erfaring med energirådgivning og utføring av
energitiltak.
Potensialet for energisparing er
størst for yrkesbygg
Forslagsstillerne
viser til at det største potensialet for energieffektivisering finner
man i yrkesbygg, som består av offentlige bygg og næringsbygg. Det
er anslått et lønnsomt potensial på hele 9 TWh i dette markedet.
Det jobbes med å
ferdigstille en ny TEK (teknisk forskrift – Forskrift om krav til
byggverk og produkter til byggverk). Det er viktig at nye TEK utformes
for å sikre energieffektive nybygg, og at det også er et klart mål
om å hente ut energieffektiviseringspotensialet i eksisterende bygningsmasse.
Ny TEK bør derfor stille tydeligere energikrav ved rehabilitering
for å utløse det store energisparepotensialet i eksisterende bygningsmasse. Forslagsstillerne
vil videre understreke at det er viktig at det legges til grunn
at energikravene til nybygg skjerpes til nesten nullenerginivå,
slik det er definert i EUs bygningsenergidirektiv.
Forslagsstillerne
viser til at offentlige krav kan være med og drive fram rehabilitering
av næringsbygg. Eksempelvis vil krav om energiklasse i nye offentlige
leiekontrakter kunne bidra til å presse fram rehabilitering av næringsbygg.
Forslagsstillerne fremmer derfor forslag om krav om energiklasse
A i alle nye offentlige leiekontrakter.
Forslagsstillerne
viser til at det innenfor den store offentlige bygningsmassen er
store gevinster å hente ved energieffektivisering, energioppgradering
og rehabilitering av denne. Det må derfor også stilles klare krav til
rehabilitering av den offentlige bygningsmassen, og midler må settes
av i de årlige budsjettene for å sikre gjennomføring av disse tiltakene.
Forslagsstillerne
viser til at investeringsbarrierer og manglende kompetanse kan gjøre
at relativt enkle og billige energieffektiviseringstiltak ikke realiseres.
Forslagsstillerne vil derfor foreslå at Stortinget ber regjeringen
om å komme tilbake til Stortinget med krav om energirevisjon av
alle yrkesbygg med høyt energiforbruk, eller som har energimerke
E eller lavere, kombinert med kompetanseheving hos driftspersonell.