Bakgrunn
I snart to år har
pandemien påvirket barn og unge, elever og studenter gjennom varierende
grad av smitteverntiltak, hjemmeskole og karantene. Det har vært
en ekstraordinær periode som har berørt elever, foreldre, lærere
og alle ansatte i og rundt skolen. Selv om prioriteringen fra dag
én av pandemien har vært å skjerme barn og unge og bevare en så
normal skolehverdag som mulig, har det vært umulig å hindre at smitteverntiltakene
også har påvirket elever og lærere og ført til tapt undervisning,
økt fravær, dårligere motivasjon og en uforutsigbar gjennomføring
av skoleåret.
Det er fremdeles
usikkerhet knyttet til hvilke konsekvenser pandemien har hatt for
elevenes utvikling og læring. Enda mindre vet man om konsekvensene
i det lange løp for utviklingen og læringen til elevene. Men av den
forskningen og de evalueringene som er gjort så langt, kan man være
trygg på at hjemmeskole, digital undervisning og undervisning eller
læretid med sterke begrensninger på bruk av skolen og skolens utstyr
har gitt dårligere læring for mange elever. Skoleeiere, skoleledere,
foreldre og elever skal ha stor anerkjennelse for en viktig, krevende
og beundringsverdig innsats for å opprettholde en normal skolegang
som gir god læring og progresjon gjennom vanskelige tider.
I elevundersøkelsen
2021, som ble lagt frem 10. februar 2022, har man undersøkt hvordan
elevene er påvirket av pandemien, og to av tre elever melder at
skolehverdagen deres er negativt påvirket. Særlig har det vært utfordrende
for de som er på avsluttende skoletrinn på ungdomsskolen og i videregående
opplæring. Undersøkelsen viser også forskjeller i kjønn og regioner,
hvor flere jenter enn gutter har opplevd at pandemien har påvirket
dem negativt, og Oslo og Viken har en høyere andel elever som er
negativt påvirket enn resten av landet. Utdanningsdirektoratet viser
også til at yrkesfagelever i mindre grad har blitt negativt påvirket,
da de antakelig har blitt prioritert for tilstedeværelse og hatt
tilgang til nødvendige lokaler og utstyr.
Når man forhåpentligvis
er på vei ut av pandemien og skal ta tilbake en normal skolehverdag
og la barn og unge få ta fullt og helt del i de faglige og sosiale
læringsarenaene, er det viktig at man tar pandemiens konsekvenser
på alvor og ser på hvordan samfunnet kan legge til rette for at
elevene kan ta igjen tapt læring og tette kunnskapshull på både
kort og lang sikt. Det er jobbet godt av både departement, direktorat,
fagmiljøer, kommuner og skolesektoren for øvrig med å følge med
på konsekvensene og håndteringen av pandemien i skolesektoren og
foreslå tiltak som kan bøte på disse .