Styrke
forbrukernes rettigheter
Selv om det er viktig
å styrke avfallshåndteringen, er et av de største problemene knyttet
til det store volumet av tekstiler som importeres, selges og forbrukes.
Det er nødvendig at forbrukerne i større grad etterspør og velger
kvalitet, plagg som varer lengre, og som kan repareres og brukes
om igjen. Det totale forbruket må reduseres, og det må finnes lett
tilgjengelig informasjon som gjør forbrukerne i stand til å ta miljøvennlige
valg.
Ifølge Forbrukerrådet
er «grønnvasking» med bruk av villedende markedsføring et reelt
problem i deler av klesbransjen og hos nettbutikkene. Det er i tillegg
et problem at forbrukerne ofte mangler pålitelig og relevant informasjon
om miljøegenskapene til produkter i kjøpssituasjonen. Etter dagens
regelverk er det få obligatoriske krav til hva slags informasjon
en forbruker skal få om produktet. Det finnes i tillegg mer enn
450 miljømerker på verdensbasis, og mer enn 100 aktive merker i
EU, som gjør det vanskelig for forbrukerne å foreta miljøvennlige
valg.
Forslagsstillerne
mener det bør tas grep i Norge og i EU. Det er behov for å etablere
en felles metode for å måle og formidle det miljømessige fotavtrykket
til produkter og bedre underbygge miljøinformasjon.
Innen utgangen av
2022 vil EU at alle produkter som selges i Europa, skal merkes med
sitt miljøavtrykk, og EU-kommisjonen har over tid jobbet med det
såkalte PEF-rammeverket (Product Environmental Footprint), som er
en felles metode for å måle miljøfotavtrykket for ulike produkter,
herunder tekstiler. Det foregår en debatt i EU om hvilke parametere
som skal vektlegges i en slik metode, og hvordan dette skal måles.
Forslagsstillerne
forventer at norske myndigheter deltar aktivt i dette arbeidet for
å ivareta norske interesser, og at norske myndigheter jobber for
at biologisk nedbrytbarhet og også mikroplastutslipp fra syntetiske plagg
inkluderes i beregningen av den totale miljøbelastningen til tekstiler.
Det er de totale miljøkonsekvensene i livsløpet til et tekstil som
bør legges til grunn i miljøberegningen.
Det er samtidig behov
for å videreutvikle en merkeordning som i større grad inkluderer
den samlede miljøbelastningen fra forbruket, herunder livssyklusen
til produktet fra råvarer til produksjon, resirkulering og avfall.
Forslagsstillerne mener regjeringen må støtte arbeidet med å utvikle
en slik miljømerkeordning og sikre at dette skjer i samarbeid med
flere land. Miljømerket Svanen er eksempelvis ett av to offisielle
miljømerker i Norden og kan spille en viktig rolle i overgangen
til en sirkulær økonomi.