I nær to år har covid-pandemien
påvirket studiehverdagen til studentene. Varierende grad av smitteverntiltak,
digitale forelesninger og karanteneregler har påvirket studiene.
Selv om studentene har vært rammet av pandemien og virkningen av
denne på studier og hverdagen ellers i forskjellig grad, melder
mange studenter om at det har vært utfordrende tider for dem i denne
toårsperioden. Det har blitt mye digital undervisning og mye mindre
sosial kontakt på studiestedet enn det som er normalt. Dette har
ført til at mange studenter ikke har oppnådd den læringen og utviklingen
de normalt sett skulle hatt. Konsekvensene vet man ennå ikke nok
om, men dette er en av de mest bekymringsfulle sidene av pandemien
som må håndteres i både et kortsiktig og langsiktig perspektiv.
Det er grunn til
å være bekymret for at det for mange studenter vil det være en stor
overgang tilbake til en normal hverdag når pandemien er over. Mange
studenter kan ha fått kunnskapshull som kan vare ved eller vokse
seg større. Det kan derfor være viktig å fange opp de studentene
og studieprogrammene som har vært hardest rammet av pandemien, og
sette inn innsatsen så tidlig som mulig for å støtte disse studentene.
Nå nylig ble studiebarometeret
for høsten 2021 lagt fram. Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen
(NOKUT) gjennomfører studentundersøkelsen om studiekvalitet, der
nesten alle norske høyskoler og universiteter er med. Den dekker
om lag 1 800 studieprogrammer og det sendes ut spørreskjema til
mer enn 70 000 studenter. Flere av funnene viser at studenter har
hatt det vanskelig under pandemien, og at utdanningsinstitusjonene
har slitt med å tilpasse seg situasjonen. I høyere utdanning er
det viktig å lære å samarbeide med andre, fordi slikt samarbeid
fremmer læring. Derfor kan det være problematisk at en tredjedel
av studentene mente de ikke var blitt godt integrert i et sosialt
studiemiljø.
Undersøkelsen trakk
også fram at studentene opplever at nettundervisningen under pandemien
har vært negativ for utdanningskvaliteten. 60 prosent svarte at kvaliteten
var dårligere enn i fysisk undervisning, og over 60 prosent svarte
at nettundervisning var mindre motiverende enn å få undervisning
fysisk. Halvparten av studentene var enige i at de faglig ansatte
har nok digital kompetanse. Kun halvparten av studentene opplevde
at det opplegget de fikk for nettbasert undervisning, var godt.
Det har selvsagt også vært god digital undervisning under pandemien,
men kvaliteten på denne har vært varierende. En del av fagene det
undervises i, er også i høy grad så praktisk rettede at det muligens
har vært utfordrende å undervise digitalt i deler av faget.
Forslagsstillerne
mener de som har vært studenter i løpet av pandemien, bør forvente
at de får et fag- og undervisningstilbud som tilsvarer det fag-
og undervisningstilbudet de som studerte før pandemien, har hatt.