Bakgrunn
Helsenæringen i Norge
eksporterer årlig for om lag 2,3 mrd. kroner og sysselsetter om
lag 5 800 arbeidstakere. Bransjen er preget av sterk internasjonal
konkurranse, høy mobilitet og en rekke store internasjonale aktører.
Erfaringen fra norsk helsenæring er at det å tiltrekke seg internasjonale
aktører i bransjen til Norge er viktig, også for å gi norske små
og mellomstore bedrifter flere muligheter til å ta del i kontrakter.
Norge har en robust
helsenæring, men ligger etter både Sverige og Danmark i eksportpotensial
og verdiskaping. Norge mottar blant annet kun en tiendedel av de
utenlandske direkteinvesteringene som næringen mottar i Danmark.
Dessverre har antall kliniske studier gjennomført i Norge blitt
halvert det siste tiåret. I tillegg må norske pasienter vente i
gjennomsnitt 522 dager etter EMA-godkjenning av medisiner, drøyt
100–200 dager lenger enn pasienter i resten av EU/EØS-området.
For å lykkes i omstillingen
av norsk økonomi etter oljealderen er det viktig at regjeringen
legger til rette for å skape nye arbeidsplasser og vekst i et mangfold
av næringer. Helsenæringen er en av de næringene hvor Norge har
særlig stort potensial for vekst og økt verdiskaping. Norges fortrinn
innen både fysisk og digital infrastruktur, en høyt utdannet befolkning
og en allerede sterk helsenæring er gode forutsetninger for å utløse mer
av potensialet i næringen. For å oppnå det er et nødvendig grep
å legge til rette for at flere internasjonale helsenæringsaktører
legger aktiviteten sin til Norge.
I rapporten «Den
multinasjonale helsenæringens investeringer i Norge: Hvordan realisere
potensialet?» peker helsenæringen selv på at omfattende prosesser rundt
tilgang til helsedata og gjennomføringen av kliniske studier er
krevende i Norge. Norges helsesystem organisert i ulike regionale
helseforetak gjør det tidkrevende å rekruttere pasienter til kliniske
studier, i tillegg til at godkjenningsprosessen for bruk av helsedata
oppleves av næringen som tidkrevende og usikker med tanke på resultat.
Ut over dette peker
rapporten på at dialogen mellom privat helsenæring og offentlige
myndigheter fremdeles har et uutnyttet potensial, og at et felles
forum som samler aktørene, kan legge til rette for dette. Det gjelder
også samarbeid og spesialisering innenfor Norden, der koordineringen
mellom de nordiske landene med hensyn til å definere på hvilke områder
de ulike landene bør spesialisere seg på, ennå ikke er optimal. Økt
nordisk samarbeid vil kunne ha positive ringvirkninger for både
Norge og de andre nordiske landene.
Videre understreker
rapporten den positive erfaringen med etablering av Oslo myelomatosesenter.
Senteret er Nordens største for myelomatoseforskning og har gitt
Norge et desidert fortrinn på dette feltet. Den samme tilnærmingen
på andre forskningsområder innenfor helsenæringen vil øke norsk
konkurransedyktighet.
For en internasjonal
næring som er avhengig av at de store internasjonale aktørene etablerer
seg i Norge, er det viktig at norske konkurransevilkår er gode.
Det gjelder spesielt skattevilkår, der Norge konkurrerer med andre
nordiske og europeiske markeder. Skattefunn har vist seg å være
en god måte å stimulere til forskning og utvikling i Norge, og en
utvidelse av ordningen kan gjøre det mer attraktivt for store helsenæringsaktører
å etablere seg i Norge.