Bakgrunn
Finnmarksløpet er
Europas lengste og største hundekjøreløp. Løpet har blitt en godt
etablert merkevare som et av verdens mest krevende og populære hundeløp.
Hvert år deltar mer enn 120 deltakere fra rundt 15 nasjoner. Det
er blant Nord-Norges mest medieomtalte idretts- og kulturarrangement
både i inn- og utland.
Arrangørene arbeider
nå med å ytterligere styrke fundamentet for den sportslige satsingen.
Dette er nødvendig å holde løpet i internasjonal toppklasse. Det
er for øvrig ingen selvfølge at Finnmarksløpet arrangeres år etter
år. Gode samarbeidspartnere, dyktige medarbeidere og mange frivillige
er helt avgjørende.
Finnmarksløpet har
en direkte virkning på næringsvirksomhet i Finnmark. For eksempel
genereres 4 500 overnattingsdøgn under løpet. Men økt oppmerksomhet
rundt arrangementet legger også til rette for utvikling av annen
næringsvirksomhet i området. Reiselivsbedrifter tilbyr produkter
og opplevelser innen hundekjøring, bedrifter og organisasjoner velger
å legge arrangementer til Finnmark i forbindelse med løpet, og det
er en tydelig økning i interessen for tilknyttede kulturarrangementer
og festivaler – slik som Borealis vinterfestival i Alta.
Markedet for opplevelser
er voksende, og Finnmarksløpet har ført til en vekst i opplevelsestilbudet
i hele regionen. Det anslås at Finnmarksløpet har et stort potensial
for videre profilering og næringsutvikling, spesielt innenfor reiseliv.
Finnmark er en unik del av Norge, og Finnmarksløpet kan spille en
viktig rolle i profileringen av Norge som et arktisk reisemål.
Arrangørene av Finnmarksløpet
har i samarbeid med Troms og Finnmark fylkeskommune jobbet for å etablere
et treårig prosjekt. Formålet er å utnytte og videreutvikle synergieffektene
av løpet, og styrke både Finnmarksløpet og Troms og Finnmark som
merkevare. Prosjektet tar sikte på å øke den internasjonale eksponeringen
av det arktiske Norge gjennom levende bilder til et internasjonalt
publikum, bidra til konkrete utviklingsprosjekter for bedrifter
som ser muligheter for næringsutvikling i samarbeid med Finnmarksløpet, og
utvikle kritisk infrastruktur så arrangementet kan gjennomføres
på en best mulig måte.
Finnmarksløpet har
i dag ikke muskler til å bære et slikt prosjekt. Det er heller ikke
mulig å dra i gang dette i regi av samarbeidspartnere alene. Derfor
er det behov for en grunnfinansiering. Finnmarksløpet fikk bevilget 5
mill. kroner over statsbudsjettet for 2021, og hadde forventninger
om at dette ville bli fulgt opp i statsbudsjettet for 2022 og 2023.
Dette skjedde imidlertid ikke, og prosjektet ble avsluttet etter
ett år.
Reiselivsnæringen
er en av næringene som er rammet hardest av pandemien. Dette prosjektet
vil være et viktig tiltak for å løfte Nord-Norge og reiselivsnæringen etter
pandemien. Det vil også skape mange nye arbeidsplasser i tilknyttede
næringer, ikke minst i kultursektoren.