Bakgrunn
Lov 22. mai 1981
nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker (straffeprosessloven)
gir i § 172 hjemmelsgrunnlag for pågripelse og varetektsfengsling
av hensyn til allmennhetens rettsfølelse og at det kan skape utrygghet
dersom den mistenkte er på frifot.
Bestemmelsen lyder
som følger:
Ǥ 172
Når noen mistenkes for
-
a. et lovbrudd som
kan medføre straff av fengsel i 10 år eller mer, eller forsøk på
et slikt lovbrudd, eller
-
b. overtredelse
av straffeloven § 272 eller § 274,
kan han pågripes såfremt det foreligger tilståelse eller andre
forhold som i særlig grad styrker mistanken, selv om vilkårene i
§ 171 ikke er oppfylt. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt
på om det er egnet til å støte allmennhetens rettsfølelse eller
skape utrygghet dersom den mistenkte er på frifot.»
Bestemmelsen
har en høyere terskel for anvendelse sammenlignet med den ordinære
hjemmelen for varetektsfengsling i straffeprosessloven. Det stilles
strengere kvalifikasjonskrav til mistankegrunnlaget, og det stilles også
et krav til lovbruddets alvorlighetsgrad ved at det må kunne medføre
straff av fengsel i 10 år eller mer, eller det må gjelde en overtredelse
av straffeloven § 272 eller § 274.
Dette kvalifikasjonskravet
til lovbruddets alvorlighetsgrad medfører at overtredelse av flere
bestemmelser i straffeloven kapittel 18 om «Terrorhandlinger og terrorrelaterte
handlinger» ikke kvalifiserer for anvendelse av rettshåndhevelsesarrest
etter straffeprosessloven § 172.
Dette gjelder følgende
bestemmelser i straffeloven kapittel 18, som alle har en strafferamme
på 6 års fengsel: § 136, § 136 a, § 136 b, § 137, § 140 og § 145.
Det gjelder også straffeloven § 133 annet ledd og § 146, som har en
strafferamme på 3 års fengsel.
Henvisningen til
straffeloven § 274 ble tatt inn ved straffelovens ikrafttredelseslov,
lov 19. juni 2015 nr. 65. Straffeloven § 274 er motstykket til tilsvarende
bestemmelser i den forrige straffeloven, lov 22. mai 1902 nr. 11, som
var opplistet i straffeprosessloven § 172. I den forrige loven var
bestemmelsen bygget etter en annen systematikk, og enkelte av alternativene
hadde lavere strafferamme enn 10 års fengsel.
I någjeldende straffelov
§ 274 er strafferammen 10 års fengsel, med den følge at overtredelse
kvalifiserer for varetektsfengsling etter straffeprosessloven § 172
bokstav a og den særskilte henvisningen i bokstav b er overflødig.
Av hensyn til symmetri i lovverket foreslås henvisningen til straffeloven
§ 274 strøket i straffeprosessloven § 172.
Forslagsstillerne
mener at det klart er egnet til å støte allmennhetens rettsfølelse
og skape utrygghet i samfunnet at personer mistenkt for terrorrelaterte
forbrytelser er på frifot i påvente av rettsbehandling av anklagen.
Det foreslås at bestemmelsene i straffeloven kapittel 18 om terrorlovbrudd
som har en strafferamme på mindre enn 10 års fengsel, inntas i straffeprosessloven § 172
bokstav b. Det blir da et tilsvarende unntak fra kravet om 10 års
strafferamme for terrorlovbrudd som det i dagens lovgivning er for
enkelte voldslovbrudd.
Forslagsstillerne
mener at terrorrelaterte lovbrudd ut fra den forbryterske hensikt
er særlig egnet til å skape utrygghet i befolkningen. Ved tilfeller
av terrorrelaterte lovbrudd eller planlegging av eller forbund om
slike vil allmennheten lett føle frykt for at de(n) mistenkte ikke har
forlatt den motivasjonen som har ligget til grunn for handlingen(e)
som mistanken gjelder. På denne bakgrunn foreslås det at den nye
ordlyden går ut på at også forsøk på denne typen lovbrudd gir hjemmelsgrunnlag for
pågripelse og varetektsfengsling etter straffeprosessloven § 172.