Behandling
av eksisterende søknader
Norges Realfagsgymnas
Ungdomsskole (NRG-U) sine søknader om godkjenning av realfagsungdomsskoler
på Langenga, Asker og Technopolis Fornebu er eksempler på skoler
som er lagt i skuffen i påvente av denne lovbehandlingen.
Regjeringens avgjørelse
innebærer at de planlagte NRG-U-skolene på Fornebu og i Asker går
en svært usikker fremtid i møte, selv om de har søkt innen fristen
og oppfyller dagens krav. Regjeringen foregriper behandlingen av
forslagene til lovendringer, noe som både er kritikkverdig forvaltningspraksis
og fjerner forutsigbarhet for søkerne. Det å stanse disse prosessene
får negative konsekvenser for både elever og foreldre som har ønsket
tilbudet velkomment og søkt seg til disse, og for eiere og næringsinteresser
knyttet til blant annet bygg, eiendom og drift.
NRG-U i Sandvika
er et godt eksempel på merverdien av en profilskole. Skolen, som
tilbyr fordypning i matematikk, naturfag og teknologi, har hatt
nærmere 300 søkere til 60 plasser hvert år, og lenge før søknadsfristen for
2022 har en rekke elever søkt seg til de nye tilbudene NRG-U har
søkt om å opprette. Nasjonale prøver viser at 8.-klassingene ved
NRG-U i 2021 var på topp i Norge i teoretiske fag – for femte år
på rad. Dette viser at profilskolen speiler et behov og ønske i
befolkningen og leverer gode resultater.
Når regjeringen foreslår
å fjerne muligheten for å opprette og utvide skoler som NRG-U, innskrenker
de valgmulighetene for elever som ønsker et annet tilbud enn det
den offentlige skolen kan gi. I tillegg begrenser de opprettelsen
av skoler som tilbyr fordypning i fag som et samfunn i utvikling
trenger.
Valgfrihet og mangfold
sikrer et godt og helhetlig skoletilbud for alle og bidrar til et
løft for nyskaping og kvalitetsutvikling i sektoren. En kombinasjon
av offentlige skoler og friskoler bidrar til å oppnå dette og tilbyr utdanninger
som både elever, næringslivet og samfunnet har stort behov for.
Det er oppsiktsvekkende at regjeringen vil hindre oppstart av skoler
som bidrar til å supplere den offentlige skolen med et alternativ
for dem som ønsker et annet faglig, pedagogisk eller religiøst skoletilbud.
Men enda mer oppsiktsvekkende er det at de nå ikke vil behandle
søknadene til de ti skolene som har søkt etter gjeldende regelverk.
Det gir liten forutsigbarhet i saksbehandlingen og rammer en rekke
aktører som har forholdt seg til gjeldende lover og regelverk.