Bakgrunn
Medlemmer av folketrygden
har rett til stønad for viktige legemidler. Ordningen med blåresept
er et system der denne stønaden gis basert på en forenklet behandling.
Statens legemiddelverk har forhåndsgodkjent medikamenter som det
gis refusjon for. Hvorvidt vilkårene er oppfylt, vurderer legen.
Vilkårene er til dels skjønnsmessige og beror på legens faglige
vurdering av pasienten. Legene har rollen som sakkyndig, noe som forenkler
systemet fordi arbeids- og velferdsetaten selv ikke behøver å vurdere
om vilkårene er oppfylt.
Stortinget vedtok
i juni 2019 å gi Helsedirektoratet anledning til å ilegge behandler
overtredelsesgebyr for uaktsom eller forsettlig feilforskrivning
av blåresepter. I ettertid har forslagsstillerne sett at dette vil
få konsekvenser for både legene og pasientene som Stortinget ikke
var klar over da loven ble vedtatt.
Legene har ikke noen
personlig økonomisk vinning av å skrive blåresept. Innføringen av
overtredelsesgebyr innebærer at legen personlig risikerer en økonomisk straff
som følge av feil i forskrivningen.
Etter helsepersonelloven
§ 67 er skyldkravet satt til grov uaktsomhet. Hovedregelen i arbeidslivet
generelt er at personlig ansvar for den ansatte først og fremst
er aktuelt der den ansatte har utvist grov uaktsomhet eller har
voldt skaden forsettlig, jf. skadeserstatningsloven § 2-1 nr. 1.
Det pekes på at ansatte i offentlig forvaltning ikke er underlagt
samme sanksjoner med samme lave skyldkrav, selv om feil fra deres
side også kan medføre store samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser.
Et samlet legekorps
har reagert kraftig i forbindelse med at regelen trådte i kraft
1. januar 2022. Det påpekes at praktiseringen av blåreseptordningen
i stor grad er basert på en tillit til at legene som starter opp
behandlingen, har gjort tilstrekkelige vurderinger av det faglige grunnlaget
iht. kriteriene. Det er en relativt ubyråkratisk og effektiv ordning,
som også i stor grad baserer seg på at leger viderefører forskrivning
startet av andre leger. Om legene nå for enhver reseptfornyelse
må gjennomgå all dokumentasjon for å unngå selv å få høye gebyr,
vil det kreve svært mye tid som går ut over pasientbehandlingen.
Økonomisk straff skaper uro og frykt blant legene, som medfører
tilbakeholdenhet når det gjelder å skrive ut blåresepter. Fastlegeordningen
har allerede store rekrutteringsutfordringer, og det er grunn til
bekymring for om overtredelsesgebyret kan forverre situasjonen. Det
er grunn til å tro at en strengere forskrivning vil gjøre at flere
pasienter må betale full pris for sine legemidler og ikke får stønad
de har krav på. Konsekvensene for pasientene og for samfunnets kostnader
var etter alt å dømme ikke tilstrekkelig belyst i forbindelse med
lovreguleringen i 2019.
Helse- og omsorgsminister
Ingvild Kjerkol har varslet at hun vil sende på høring forslag til
endringer i blåreseptforskriften for å tydeliggjøre krav til forutgående prosess,
samt senke nivået på gebyrer. Forslagsstillerne mener dette ikke
er tilstrekkelig, fordi de grunnleggende vilkårene for overtredelsesgebyret
er regulert i lovbestemmelsen. Debatten rundt saken har synliggjort
at økonomiske sanksjoner for overtredelse er et prinsipielt feil
virkemiddel for å styre etterlevelsen av denne ordningen. Forslagsstillerne
mener derfor Stortinget må ta ansvar for å endre loven slik at denne
reaksjonsmuligheten fjernes.
Legene har gjennom
blåreseptordningen bidratt til en smidig håndtering av en betydelig
forvaltningsoppgave. Konsekvensen av innføringen av overtredelsesgebyr
er at legene vegrer seg for å utføre denne oppgaven i frykt for
å bli straffet økonomisk. Dette vil da innebære at pasienten i større
grad selv må søke Helfo om dekning av kostnadene, og at staten må
ta ansvaret for at søknadene blir behandlet etter det gjeldende
regelverk. For pasienter med kroniske lidelser vil det å søke Helfo om
refusjon være en tilleggsbelastning i en allerede utfordrende livssituasjon.