Bakgrunn
Forvaring er en tidsubestemt
straff hvor den domfelte kan søke om prøveløslatelse etter utløpet
av eventuelt fastsatt minstetid. Det bærende hensynet bak reaksjonsformen
forvaring er at samfunnet skal beskyttes mot de farligste lovbryterne,
og at dette formålet ikke kan oppnås med en tidsbestemt fengselsstraff
i alle tilfeller. Det avgjørende ved vurderingen av om forvaringsstraff
i utgangspunktet skal idømmes og ved senere vurderinger av om den
skal forlenges, er den foreliggende faren for gjentagelse av lovbrudd
fra den domfelte som vil være en trussel mot andres liv, helse og frihet.
Etter utløpet av
en eventuell minstetid kan den domfelte begjære seg prøveløslatt.
En slik begjæring om prøveløslatelse kan etter dagens lovverk fremsettes
ett år etter idømmelse av forvaringsdom uten minstetid eller ett
år etter rettskrafttidspunktet for forutgående dom på nektelse av
prøveløslatelse.
Straffeloven § 44
lyder:
«Den domfelte kan
løslates på prøve før utløpet av forvaringstiden. Er det fastsatt
minstetid, kan den domfelte ikke løslates på prøve før minstetiden
er utløpt. Prøvetiden skal være fra 1 til 5 år.
Når den domfelte
eller kriminalomsorgen begjærer løslatelse på prøve, fremmer påtalemyndigheten
saken for tingretten, som avgjør den ved dom. Når påtalemyndigheten
samtykker i prøveløslatelse, kan slik løslatelse besluttes av kriminalomsorgen.
Behandlingen av en
sak om prøveløslatelse skal påskyndes.
Den domfelte kan
ikke begjære prøveløslatelse før 1 år etter at forvaringsdommen
eller en dom som nekter prøveløslatelse, er endelig.»
Forslagsstillerne
mener det må på plass en unntaksbestemmelse som gir adgang til å
innskrenke den domfeltes rett til å begjære seg prøveløslatt i visse
saker. Dette gjelder de sakene der det er en forhøyet gjentagelsesfare
for alvorlige lovbrudd.
Dette har en side
mot offentlig ressursbruk, da det i de sakstilfellene forslaget
er ment å regulere, ikke vil være noen reell grunn til full rettslig
prøving av begjæringen om prøveløslatelse. Dette har også en klar
side mot hensynet til de som er berørt av handlingene som ligger
til grunn for domfellelsen, som vil kunne oppleve det som støtende
at gjerningsmannens begjæringer om prøveløslatelse skal behandles
med så hyppige tidsintervaller som etter dagens lovgivning.
Forslagsstillerne
mener at tilføyelsen av et slikt unntak til dagens lovbestemmelse
om prøveløslatelse på en god måte vil ivareta både den domfeltes
rettssikkerhet, bruken av samfunnets ressurser og hensynet til de
som er berørt av de straffbare handlinger som i utgangspunktet har
begrunnet den enkelte forvaringsdom.