Bakgrunn
Dette forslaget har
til hensikt å sikre at det gjennomføres en evaluering av Norges
deltakelse i krigen i Syria og Irak under ledelse av USA i operasjonen
Inherent Resolve (OIT).
Frem til den kalde
krigens slutt har det norske forsvaret knapt blitt brukt utenfor
Norges grenser, annet enn til selvforsvar, som under andre verdenskrig,
og til fredsbevarende operasjoner. Etter at NATO fra 1999 ikke lenger
begrenset sin hovedoppgave til kollektivt selvforsvar basert på
Atlanterhavspaktens artikkel 5, men åpnet for militær maktbruk mot
stater utenfor NATOs område, har imidlertid Norge deltatt i en rekke
omdiskuterte kriger under USA og NATOs ledelse.
Det er bred enighet
på Stortinget om at det å delta i krig utenfor landets grenser er
en av de mest alvorlige beslutninger en stat kan ta. Det er også
bred enighet om at det derfor er viktig å evaluere krigsdeltakelse
i etterkant, slik det har blitt gjort etter Norges deltakelse i
krigene i Afghanistan og Libya. Den norske deltakelsen i OIT under
USAs ledelse i Irak og Syria er imidlertid ennå ikke blitt evaluert.
I 2019 fremmet Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk venstreparti, i forbindelse med behandling av
rapporten fra Libya-utvalget om norske deltakelse i Libya-krigen
(Innst. 226 S (2018–2019), forslag om at Norges deltakelse i krigen
i Irak og Syria skulle evalueres. Det ble imidlertid ikke flertall
for forslaget på det tidspunktet, men i innstillingen konkluderte
Høyres medlemmer likevel med at
«Norges innsats i
kampen mot ISIL er av en slik karakter at den bør gjøres til gjenstand
for evaluering på et senere tidspunkt.»
I innstillingen til
Libya-evalueringen berømmet en samlet utenriks- og forsvarskomité
offentliggjøringen av det folkerettslige grunnlaget for Norges deltakelse
i krigen i Syria og Irak:
«Komiteen har merket
seg at utvalget positivt fremhever at det folkerettslige grunnlaget
for norsk deltakelse i den internasjonale koalisjonen mot ISIL i
Syria i sin helhet ble nedfelt skriftlig og offentliggjort».
I dokumentet «Kampen
mot ISIL. Folkerettslig grunnlag for militær maktbruk mot ikke-statlige
aktører i Syria» fra Utenriksdepartementets rettsavdeling står det
at maktbruk i Syria
«anses som noe kontroversielt
folkerettslig i fravær av uttrykkelig autorisasjon i sikkerhetsrådsresolusjon.»
Forslagsstiller mener
det må gjøres en uavhengig vurdering av om det kontroversielle folkerettslige grunnlaget
er holdbart. I tillegg står det i dokumentet fra Utenriksdepartementet
at det er
«klare rammer for
den maktbruk som folkeretten tillater i Syria»,
ikke minst at
«maktbruken må rettes
mot militære mål relatert til ISIL – og ikke andre grupperinger
eller Assad-regimets styrker.»
Regjeringen har ennå
ikke oppgitt hvilke væpnede grupper Norge støttet og trente, noe
som hindrer Stortinget og offentligheten i å vurdere om operasjonen
var forsvarlig og hensiktsmessig, og om den var i tråd med folkeretten
og regjeringens kontroversielle tolkning av folkeretten eller ikke.
Avisen Klassekampen har imidlertid referert uttalelser fra militsgruppen
MaT «Den revolusjonære kommandohæren», som hevder å være trent og
støttet av norske styrker, og som åpent erklærte at gruppen også
kjempet mot det syriske regimet. I den forbindelse uttalte professor
ved juridisk fakultet ved Universitetet i Oslo Malcolm Langford
at
«sannsynligheten
for at Norge har brutt folkeretten er ganske høy.»
Forslagsstiller viser
til at det er bred enighet om at folkeretten er Norges førstelinjeforsvar,
og at det er svært viktig å finne ut om intervensjonen i Syria og
Norges deltakelse i den kan ha bidratt til å undergrave folkeretten.
Siden forslaget om
evaluering ble behandlet i 2019, har det også kommet til nye hendelser
og opplysninger om krigsdeltakelsen i Syria og Irak som understreker
viktigheten av en evaluering. 3. januar 2020 brukte USA militærbasen
Ain al-Asad i Irak, som ble bevoktet av norske styrker, til å iverksette
et droneangrep for å drepe Irans øverste militære leder, general
Qasem Soleimani. Drapet på den iranske generalen skjedde til tross
for at Norge gikk med på å delta med styrker i Irak under forutsetningen
om at krigen skulle føres mot ISIL – ikke mot Iran, som til da dels
hadde samarbeidet med vestlige styrker i kampen mot ISIL. Norske
myndigheter ble heller ikke varslet av USA om at basen med de norske
soldatene skulle bli brukt til å angripe iranske militære. FNs spesialrapportør
for utenomrettslige henrettelser, Agnes Callamard, konkluderte at
drapet var ulovlig. Førsteamanuensis Anders Romarheim ved Institutt
for forsvarsstudier sa at drapet kunne oppfattes som en krigserklæring
av Iran, og kom med følgende advarsel:
«Speiler vi likvideringen
av Soleimani mot hva Iran kan gjøre tilbake, snakker vi om likvidering
av toppledere i Forsvaret eller CIA. Da blir det krig.»
Få dager etter drapet
ble Ain al-Asad angrepet av iransk-støttede militser. En amerikansk
offiser uttalte at det var «et mirakel at ingen ble drept» i angrepet
mot basen, der rundt 70 norske soldater oppholdt seg. I mars 2021
gjennomførte iransk-støttede militser et nytt angrep mot basen med
de norske soldatene, også det antatt å være gjengjeldelse for angrepet
der den iranske generalen ble drept. Forslagsstiller mener det er
svært alvorlig at USA etter å ha bedt Norge delta i en koalisjon mot
ISIL, i stedet gikk til angrep på Iran og startet en helt ny konflikt
som kunne fått store konsekvenser for verden og Norge, uten å konsultere
Norge og satte norske soldater i livsfare. Forslagsstiller mener
det er helt sentralt å få på det rene om Norge stilte så få og vage
betingelser for deltakelse i OIT at landets allierte sto fritt til å
bruke baser voktet av norske soldater til å begå krigshandlinger
mot hvilken som helst stat uten å konsultere Norge, eller om betingelsene
Norge stilte, ble brutt av landets allierte.
NRK rapporterte 3. januar
2022 om bombeangrep mot sivile i Syria, som strider med humanitærretten
og kan utgjøre alvorlige krigsforbrytelser, begått av den hemmelige
amerikanske forsvarsenheten Talon Anvil, i perioden der Norge sammen
med USA deltok i OIT. Opplysningene bygger på varsler fra blant
annet amerikansk militært personell gjengitt i New York Times. I NRK-saken
fremgår det at opptil 13 000 sivile kan være drept i luftangrep
fra koalisjonen Norge deltok i.
Mulige brudd på folkeretten,
drapet på den iranske generalen, som kunne dratt Norge inn i en
helt ny krig mot Iran, og den hemmelige amerikanske enhetens drap
på syriske sivile er viktige elementer i vurderingen av Norges deltakelse
i operasjonen.
Forslagsstiller mener
«NOU 2016:8 En god alliert – Norge i Afghanistan 2001–2014» på viktige
områder kan tjene som eksempel på hvordan norsk krigsdeltakelse
kan evalueres.