Bakgrunn
Barn skal glede seg
til å gå på skolen. Da må skolen være en arena for mestring, ikke
for nederlag. Læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes
mestring og læringsglede, og derfor prioriterte regjeringen Solberg kompetanseheving
og nye karriereveier for lærere høyt. Dette har vært en viktig satsing
for å gjøre skolen til en attraktiv arbeidsplass, styrke arbeidet
med tidlig innsats og heve kvaliteten på undervisningen. Karriereveien som
lærerspesialist skal være rettet mot å oppleve mulighet for utvikling
i undervisningsstillinger og ikke mot rekruttering til administrative
stillinger.
Det finnes ikke mange
alternative karriereveier for de lærerne som brenner for undervisning.
For mange lærere er den eneste karriereveien i skolen å ta på seg
administrative oppgaver i skoleledelsen, selv om det de egentlig
brenner for, er undervisning og de helst vil bli værende i klasserommet.
Nettopp derfor innførte regjeringen Solberg lærerspesialistordningen.
Lærerspesialistordningen
ble innført i 2015. Ordningen har rettet seg mot hele grunnopplæringen.
Den skal bidra til at dyktige lærere opplever gode faglige utviklingsmuligheter
og ønsker å fortsette å undervise. Den skal også styrke det kollektive
profesjonsfellesskapet og utvikle skolen som lærende organisasjon.
Ordningen består av lærerspesialistfunksjonen og lærerspesialistutdanningen.
Lærerspesialistene
skal være faglig oppdatert på skoleutvikling og fagdidaktikk. For
å bli lærerspesialist må man ha godkjent lærerutdanning og minst
60 studiepoeng i spesialistfaget sitt. I tillegg må man ha minst fem
års erfaring som lærer. Dette gir lærerspesialistene en særskilt
mulighet til å utvikle fagene og skolen samt bidra til kollegaveiledning
og kompetanseheving. For den enkelte lærerspesialist betyr ordningen
mulighet for faglig fordypning, mer ansvar og høyere lønn.
Det nasjonale rammeverket
for lærerspesialistordningen ble utarbeidet av en partssammensatt
arbeidsgruppe med representanter fra Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet,
KS, Nasjonalt råd for lærerutdanning (nå: UHR-Lærerutdanning) og
Utdanningsforbundet (Kompetanse Norge, 2019).