Bakgrunn
Siden den nåværende
nasjonalkonservative polske regjeringen kom til makten i 2015, har
den forsøkt å akkumulere makt ved å svekke sivilsamfunn, opposisjon,
medier og justissektorens uavhengighet. Spesielt forsøket på å ta
kontroll over justissektoren ved å politisere landets domstoler
og svekke domstolenes mulighet til å utfordre regjeringens politikk
er graverende for rettsstaten i Polen. Rettsstaten skal garantere
borgerne muligheten til å påklage maktmisbruk og brudd mot grunnloven,
menneskerettighetene og relevant EU-rett, men grepene den polske
regjering har tatt, svekker domstolenes evne til å gjøre dette.
Den polske konstitusjonsdomstolen
var første offer for denne typen politisering ved at dommere blir
utnevnt utelukkende på politisk grunnlag. Andre instanser har blitt
utsatt for lignende forsøk på å ta kontroll over domstolene. Høyesterett
har også blitt offer for dette angrepet på Polens egen grunnlov,
som på samme måte som Norges grunnlov bygger på maktfordeling og borgernes
rett til å få sine saker prøvd for politisk uavhengige domstoler.
Det ble blant annet opprettet et eget særkammer dominert av regjeringslojale
dommere med disiplinærmyndighet overfor andre dommere. Polske dommere
og advokater som går mot regjeringen, risikerer å bli straffet med
bøter og andre sanksjoner. Dette har ført til en betraktelig nedkjølingseffekt
i saker som rettes mot polske myndigheter. Det er også stor fare
for at Høyesterett i sin helhet kommer under direkte politisk kontroll
og da kan overprøve valgresultatet eller godkjenne valgfusk ved
neste parlamentsvalg.
Den polske regjeringens
uavbrutte forsøk på å undergrave rettsstaten nådde et foreløpig
høydepunkt i oktober, da den polske konstitusjonsdomstolen uttalte at
Polen framover kan se bort fra viktige grunnprinsipper i EU-lovverk.
At EU-lovverk har forrang på de deler av EU-retten som EUs medlemsstater
i fellesskap har bestemt skal gjelde i medlemsstatene, er en av
grunnpilarene i EU-samarbeidet og som en konsekvens også i EØS-avtalen
hvis ikke annet er bestemt gjennom traktatsamarbeidet. Når Polen
åpner for å se bort fra deler av den EU-retten som forbinder alle
EU og EØS-medlemmer, undergraver de samtidig EØS-avtalen og norske
utbetalinger til Polen. I november 2021 ble dette fulgt opp av at
den polske konstitusjonsdomstolen også erklærte retten til rettferdig
rettergang etter Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK)
for «grunnlovsstridig».
Den 16. november
uttalte Den europeiske unions domstol (ECJ) at «EU law precludes
the regime in force», med henvisning til at det at den polske justisministeren har
anledning til å si opp dommere før åremålet deres har gått ut, uten
å oppgi en grunn, ikke er forenelig med europeisk lov. Denne uttalelsen
må også få følger for den norske utbetalingen av EØS-midler.
EØS-avtalen som folkerettslig
traktat gir rom for proporsjonale svartiltak når motparter vesentlig
bryter deler av avtalen. Norge er ikke forpliktet til å utbetale EØS-midler
til Polen uavhengig av hva som skjer med landets rettsstat, demokrati
og menneskerettigheter.
Forslagsstillerne
er positive til EØS-midlene fordi de gir et betydelig bidrag til
økonomisk og sosial utjevning basert på et felles verdimessig fundament.
De brukes i 14 mottakerland til flere allmennyttige prosjekter,
i tillegg til at de bidrar til gode bilaterale forhold mellom Norge
og flere land i EU.
Det er Stortinget
som har vedtatt størrelsen på den totale forpliktelsen på 28 mrd.
kroner som Norge har påtatt seg for inneværende finansieringsperiode
(2014–2021), jf. Prop. 119 S (2015–2016) og Innst. 354 S (2015–2016).
Tildeling til det enkelte land er fastsatt i avtalen med EU og følger
en fordelingsnøkkel basert på en kombinasjon av økonomisk utvikling
og befolkningsstørrelse. I regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2022 skal det overføres 1,620 mrd. kroner til Polen.
Polske myndigheter
viderefordeler og kontrollerer alle EØS-midler som overføres fra
Norge. Disse midlene styrker den polske regjeringens maktposisjon
og er en kilde til prestisje for regjeringen. Den uavhengige polske dommerforeningen
Iustitia har uttrykt at de norske midlene bidrar til undertrykkelsen
og vanskeliggjør deres arbeid. Unntaket er de midler som går direkte
til polsk sivilsamfunn via den uavhengige Batory-stiftelsen. I forslaget
til statsbudsjett for 2022 gjelder dette 55 mill. kroner eller ca.
3 pst. av totalsummen til Polen. Forslagsstillerne mener denne utbetalingen
bør videreføres selv om overføringer direkte til polske myndigheter fryses
inntil rettsstatens vilkår bedres betraktelig.