Bakgrunn
Energifondet Enova
SF ble i sin tid etablert som et statlig fond for klima, fornybar
energi og energiomlegging og har som formålsparagraf
«å bidra til å nå
Norges klimaforpliktelser og bidra til omstillingen av lavutslippssamfunnet».
Noe av grunnlaget
for opprettelsen av Enova SF er å finne i Ot.prp. nr. 35 (2000–2001)
Om lov om endringar i lov 29. juni 1990 nr. 50 om produksjon, omforming, overføring,
omsetning og fordeling av energi m.m. (energilova). Bakgrunnen for
opprettelsen beskrives på følgende vis i proposisjonen:
«Hovudutfordringa
i energipolitikken er å syte for ei effektiv og sikker energiforsyning
innanfor dei rammer som miljøkrava set. Regjeringa sin strategi
for omlegging av energiforbruk og energiproduksjon er å vere i forkant
av marknadsutviklinga. Tiltaka retta mot energisparing, mindre bruk
av el til oppvarming og ny miljøvennleg energiproduksjon skal medverke
til å sikre framtidsretta energiløysingar og skal gi utviklinga
i energisektoren ei ny retning.» (s. 8)
Dette er et godt
utgangspunkt både for energieffektivisering og for å satse på nye,
fossilfrie energikilder som for eksempel solkraft.
De siste årene kan
det likevel late til at fondet har gått fra å rette seg inn mot
tiltak som særlig gjelder energieffektivisering, til stadig større
grad av markedsretting. Dette ble ikke minst åpenbart da fondet
i 2020 ikke klarte å bruke opp midlene de hadde inntjent gjennom avgifter
norske husholdninger betaler direkte til fondet. Private husholdninger
betaler hvert år inn til sammen omtrent 400 mill. kroner i avgift
til Energifondet (gjennom påslag på nettariffen), som Enova disponerer.
Avtalen med staten slår fast at 300 mill. kroner skal stilles til
disposisjon for husholdninger, mens det så langt i år er utbetalt
om lag en tredjedel av denne summen.
Leser man Enovas
årsrapport, kan det late til at fondet over tid har samlet opp penger
som skulle kommet husholdninger til gode. Som det fremgår av fondets årsrapport,
står de fritt til å tilbakeføre kansellerte prosjekter og dermed
opparbeide seg betydelige midler.
Enovas sparsomme
linje fremstår særlig problematisk i en tid der strømprisene er
høye og ustabile. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) spår
at dette vil være situasjonen i tiden fremover også, ettersom Norge har
blitt tettere knyttet til det europeiske strømmarkedet.
Samtidig har det
skortet på det ene virkemiddelet som både tar hensyn til klima og
natur og husholdningenes lommebok, nemlig energieffektivisering.
Dette er et stort problem all den tid den mest miljøvennlige energien
er den man ikke bruker. Noen ganger kan det synes lettere for en
kamel å nå gjennom et nåløye enn for en husholdning å få tilslag
hos Enova.
Det er ikke noe galt
i å innrette næringslivet på en mer klimavennlig måte, men staten
har en rekke andre virkemidler for å oppnå nettopp dette, slik som
Innovasjon Norge og Nysnø, for ikke å snakke om statens egne virksomheter.
Man trenger også et virkemiddel som er innrettet mot energieffektivisering,
og som i stedet for å ta hensyn til hva som til enhver tid er mest
lønnsomt i et marked, tar hensyn til hva som reduserer energiforbruket
på en miljøvennlig og rettferdig måte.
Gjennom statens styringsavtale
med Enova SF legges i virkeligheten mange av føringene for fondet.
I avtalen som gjelder fra og med 1. januar 2021, er markedsrettingen
den dominerende tankegangen. Man kan blant annet lese at
«Enovas virkemidler
skal rettes mot senfase teknologiutvikling og tidlig markedsintroduksjon».
Det kan stilles spørsmål
ved hvorvidt dette tilfredsstiller hensikten med opprettelsen av
Enova, og ikke minst om avtalen overser det samfunnsmessige behovet
som faktisk eksisterer for å gjøre Enova til et verktøy for energieffektivisering
og klimakutt.
Øyvind Leistad, markedsdirektør
i Enova, sa i en pressemelding 29. oktober 2021 at den nye avtalen
«innebærer også at
vi ikke lenger har energieffektivisering som et overordnet mål,
selv om det fortsatt er viktig for en dag å kunne bli et lavutslippsamfunn».
Stortinget vedtok
i mai 2017 at det skal legges fram en plan for hvordan man kan realisere
10 TWh energisparing i bygg innen 2030. Planen skal inneholde en
konkret nedtrappingsplan for bygg og en virkemiddelpakke med eksisterende
og nye virkemidler for å realisere målet. Den måten Enova driver
på i dag, er ikke i tråd med dette vedtaket.
I styringsavtalen
står det også:
«Hver av partene
kan be den annen part om revisjon av avtalen når det foreligger
særlige forhold som vil påvirke muligheten for å oppfylle forpliktelsene
i avtalen.»
De høye og ustabile
strømprisene, som øker de økonomiske forskjellene mellom folk og
bidrar til at stadig flere havner i en situasjon preget av energifattigdom,
er grunn nok i seg selv til å revurdere innrettingen av Enova SF.
I tillegg er det problematisk at fondet ikke bruker opp pengene
husholdninger betaler inn gjennom nettariffen, all den tid denne
summen er regulert gjennom dagens avtale.
Et annet problem
med måten Enova SF driver på i dag, er at støtten er lite tilgjengelig
for lavinntektsfamilier. For å kunne benytte seg av ordningene Enova
SF forvalter, må man selv legge ut for tiltak som for eksempel energirådgivning
eller solfanger, og for leietakere eller folk som bor i leilighet,
er det lite støtte å få. Rødt har foreslått at en andel av fondet
skal gå til lavinntektsfamilier, og at det bør settes av en egen
støtteordning for energieffektivisering i borettslag og sameier.
Det bør også være mulig å bestille gratis energirådgivning direkte
fra Enova. Det er helt nødvendig at Enova får en mer sosialt rettferdig
profil som gjør at alle Norges husstander kan gjøre bruk av ordningene.