Bakgrunn
Samfunnet trenger barnehager
med god bemanning og fokus på barnas beste, ikke en barnehagesektor
der kommersielle eiere kan berike seg på fellesskapets midler bevilget
til barnehage. Før 2003 og barnehageforliket var det klare skiller
mellom ulike former for privat barnehagedrift, og barnehager med
«forretningsmessig drift» fikk ikke statsstøtte.
Det går et viktig
skille mellom de private ideelle aktørene og de kommersielle. Ideelle
aktører har spilt en viktig rolle i utviklingen av deler av den
norske velferdsstaten. Slik bør det fortsatt være. Men nå skvises
de små ideelle ut av sektoren, og man ser en systematisk konsentrasjon
der en håndfull store kommersielle aktører får stadig mer kontroll
over de private barnehagene. Dette truer mangfoldet av barnehager.
En gjennomgang gjort av Klassekampen viser at de kommersielle kjedene
blir stadig større. Mens de fire største kommersielle barnehagekjedene
stod for én av fem private barnehageplasser i 2013, stod de i 2019
for hele 32 pst. av de private plassene. Læringsverkstedet, FUS-barnehagene,
Espira og Norlandia eier i dag hver tredje private barnehageplass.
Hvert år forsvinner
store summer ut av offentlig finansiert velferd. Det regjeringsnedsatte
Storberget-utvalget har utredet finansiering av private barnehager,
og leverte sin rapport i juni 2021. Flertallet i utvalget vektlegger
analyser som viser at lønnsomheten for noen barnehager er for høy.
Utvalgets flertall skriver følgende:
«Det kan tyde på
at det er superprofitt i sektoren. Det vil si at avkastningen er
høyere enn det barnehageeier normalt kunne vente seg.»
40 pst. av barnehagene
i 2018 hadde en driftsmargin på over 6 pst., og det realiseres betydelige
gevinster ved salg av barnehagebygg og eiendom. Velferdstjenesteutvalget
påpeker at den relativt høye lønnsomheten i private barnehager kan
tilsi at kommunene har utbetalt unødvendig mye i offentlige tilskudd
til private barnehager. Barnehagene til de store kjedene er hele
67 pst. mer lønnsomme enn andre kommersielle barnehager.
De kommersielle barnehagene
har vist seg å være svært kreative i å finne måter å ta penger bort
fra barna. Forslagsstillerne viser til at det ikke er utbyttene
som gir velferdsprofitørene den største gevinsten, selv om det er snakk
om høye beløp. I 2018 gikk de private barnehagene med 1,2 mrd. kroner
i overskudd. 10 pst. – 120 mill. kroner – gikk i utbytte til eierne,
ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).
Det er ved salg av
barnehager og eiendommer de største gevinstene realiseres i den
kommersielle barnehagesektoren. Forslagsstillerne er bekymret over
en utvikling der barnehager har blitt svært lønnsomme spekulasjonsobjekter.
Klassekampen har avslørt hvordan Adolfsen-brødrene har tjent milliarder
på å selge eiendommer de fikk gratis eller til en billig penge av
kommunene, til et australsk oppkjøpsfond. Det er åpenbart at utenlandske
oppkjøpsfond har rent kommersielle motiver for å involvere seg i
barnehagedrift, milevis fra motivene til både offentlige og ideelle
aktører.
I tillegg til diskusjonen
om superprofitt, altså fortjeneste ut over det normale, kommer diskusjonen
om hvorvidt offentlig finansierte velferdstjenester i det hele tatt
er egnet som et marked med profitt. I dagens barnehagelov står det
at
«Offentlige tilskudd
og foreldrebetaling skal komme barna i barnehagen til gode.»
Samtidig står det
at barnehagen kan «disponere et eventuelt overskudd fritt». I dagens
system er det dermed en innebygd motsetning i at pengene – offentlige midler
og foreldrebetaling – skal komme barna til gode, samtidig som det
er tillatt for kommersielle aktører å hente ut overskudd. Kommersielle
aktører, organisert som aksjeselskap, har som sitt formål nettopp
å skape overskudd til eierne. Altså kommer ikke pengene barna til
gode.
Hvis man tillater
kommersielle barnehager, med rett til og formål om å tjene penger,
vil motsetningene mellom selskapenes og samfunnets målsettinger
fortsette med lovmessighet. Jo mer man vil stramme til fra samfunnets
side, dess mer behov er det for reguleringer og kontroll. Det medfører
både mer byråkratisering og økende kostnader for samfunnet.
Det offentlige har
betydelige årlige styringskostnader ved bruk av kommersielle aktører.
Her fra Velferdstjenesteutvalgets rapport:
«Etter utvalgets
vurdering kan dette tilsi at samlede kostnader ikke blir redusert,
men i verste fall øker, ved bruk av private leverandører.»
Deler av utvalget
mener i tillegg at det er rom for mer tillitsbasert styring og dermed
reduserte styringskostnader ved bruk av ideelle aktører som ikke
har anledning til å ta ut overskudd fra virksomheten.
I dagens regelverk
er det en ujevn balanse mellom rettigheter og plikter hos de private
barnehagene, slik det også påpekes av Storberget-utvalget. Mange
kommuner har nå overkapasitet på barnehager, det vil si langt flere
barnehageplasser enn barn over tid. Men hvis barnetallet i en kommune
synker, har kommunene i dag ingen andre muligheter enn å kutte i
det offentlige tilbudet. Så lenge en privat barnehage har fått innvilget tilskudd
av kommunen, beholder den med dagens lov retten til tilskudd til
evig tid, uavhengig av totalbehovet eller om barnehagen skifter
eier.
Det så man et tydelig
eksempel på i Stjørdal kommune i 2018, der det var lave fødselstall
og for mange barnehageplasser. Et enstemmig kommunestyre ønsket å
unngå nedleggelse av den kommunale barnehagen ved å fordele kuttene
mellom den kommunale barnehagen og den kommersielle barnehagen like
ved. På grunn av dagens regelverk kunne kuttene kun tas i den kommunale
barnehagen, og Husbymarka barnehage på Stjørdal ble lagt ned, til
tross for store protester. Dette er et godt eksempel på at private
barnehager er unntatt demokratisk styring.
Kommunene har heller
ikke muligheten til å stille samme krav til de private barnehagene
som til kommunens egne barnehager. De private barnehagene kan ta inn
såkalte «nullåringer», dvs. barn under ett år uten lovfestet rett
til barnehageplass. Kostnadene for disse plassene dekkes ikke av
statlige tilskudd, men kommunen må like fullt dekke tilskuddet til
plassene for «nullåringene» i private barnehager.
Velferdstjenester
kjennetegnes av at de er arbeidsintensive, det vil si at det er
store kostnader knyttet til personell. I 2019 utgjorde eksempelvis
personalkostnadene (lønn og pensjon) 81 pst. av driftsutgiftene
i kommunale barnehager (77,3 pst. i private barnehager). Derfor
er det også her det store innsparingspotensialet ligger – i å ha
lav bemanning og kutte i lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte.
Profittmotivet går også ut over de ansattes pensjon: Private barnehager
får større tilskudd til pensjon enn hva de har i faktiske kostnader.
Til sammen fikk de private barnehagene én milliard mer i tilskudd
enn det de faktisk brukte, bare i 2017.
Velferd uten profitt
er helt i tråd med folkeviljen – meningsmålinger viser et tydelig
flertall i befolkningen for at man ikke skal kunne ta ut profitt
på offentlige velferdstjenester. Også i fagbevegelsen er det bred
støtte for en velferd uten profitt, for å sikre at pengene går til
barna, ikke privat berikelse.