Bakgrunn
Dette forslaget går
ut på at regjeringen tar initiativ i EØS-komiteen for å oppheve
vedtaket om å melde Norge inn i EUs jernbanepakke IV. Hensikten
er å gjenvinne demokratisk kontroll over norsk jernbanepolitikk
og sikre et godt og trygt offentlig jernbanetilbud for befolkningen
i hele landet.
Forslagsstillerne
viser til Prop. 101 LS (2019–2020), der regjeringen la frem sitt
forslag om endringer i jernbaneloven mv. (fjerde jernbanepakke)
og samtykke til deltakelse i to beslutninger i EØS-komiteen om innlemmelse
i EØS-avtalen av direktiv 2012/34/EU om et felles europeisk jernbaneområde
og rettsaktene som utgjør fjerde jernbanepakke.
Som det fremkommer
av Innst. 182 S (2020–2021), gikk flertallet i transport- og kommunikasjonskomiteen inn
for å hente en betenkning fra Høyesterett om hvorvidt innlemmelse
av de rettsaktene som utgjør fjerde jernbanepakke, innebærer en
slik myndighetsoverføring at det krever mer enn alminnelig flertall.
I en betenkning til
Stortinget konkluderte Høyesterett (Dokument 23 (2020–2021)) med
at myndighetsoverføringen til EU kan regnes som lite inngripende,
og at rettsaktene som utgjør fjerde jernbanepakke, kan vedtas med
alminnelig flertall. Dermed ble regjeringen 1. juni 2021 gitt samtykke
til deltakelse i de to beslutningene i EØS-komiteen med 44 stemmer
mot 42. Her stemte Rødt sammen med Sosialistisk Venstreparti, Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne mot et slikt samtykke.
Ved stortingsvalget
13. september 2021 endret sammensetningen av Stortinget seg betydelig,
og partiene som stemte imot samtykke til deltakelse i de to beslutningene
i EØS-komiteen, fikk til sammen 100 mandater, mot det gamle flertallets
69. 14. september uttalte statsminister Erna Solberg at hennes utgående
regjering «ikke bør gi forpliktende signaler i internasjonale forhandlinger
eller ta beslutninger i kontroversielle saker». Likevel valgte den
utgående regjeringen, i påvente av at det nyvalgte Stortinget trådte
sammen 1. oktober 2021, å sette de to beslutningene på dagsordenen
for møtet i EØS-komiteen 24. september. Her ble så de to beslutningene
i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2012/34/EU
vedtatt og rettsaktene som utgjør fjerde jernbanepakke, tatt inn
i EØS-avtalen.
Forslagsstillerne
mener at denne fremgangsmåten var svært uheldig fra et demokratisk
perspektiv, ettersom regjeringen som gjorde vedtaket, ikke lenger
hadde et flertall bak seg i Stortinget. I tillegg mener forslagsstillerne
at rettsaktene vil påtvinge en ny regjering en politikk som gir
svært mange aktører, uheldig ressursbruk og press på lønns- og arbeidsforhold,
og at de slik begrenser det politiske handlingsrommet.
At en slik begrensning
av mulighetene til det nye stortingsflertallet ble gjort av en utgående
regjering uten flertall i Stortinget, er svært problematisk. Derfor fremmer
forslagsstillerne forslag om at en ny regjering skal starte prosessen
med å oppheve vedtaket i EØS-komiteen fra 24. september 2021 og
trekke Norge ut av jernbanepakke IV.
Forslagsstillerne
viser også til at det skal avklares i Oslo tingrett hvorvidt Stortingets
tilslutning til EUs energiunion (ACER) med alminnelig flertall var
konstitusjonelt lovlig, en avklaring som også kan få betydning for
synet på implementering av andre rettsakter i norsk lov.
Også hensynet til
utviklingen av norsk jernbane tilsier at vedtaket om norsk innmelding
i EUs jernbanepakke IV bør oppheves. En samlet fagbevegelse med Norsk
Lokomotivmannsforbund i spissen har gått imot innmeldingen, som
fratar Norge suverenitet over sikkerhet og organisering av jernbanen
og kan gjøre konkurranseutsetting, oppstykking og privatisering
nær irreversibelt. Forslagsstillerne deler bekymringen fra Norsk
Lokomotivmannsforbund om at EUs jernbanepakke I, II og III allerede
har bidratt til dårligere arbeidsvilkår, større byråkrati, økende
lønnsutgifter til stadig flere direktører og generell ansvarspulverisering,
og at jernbanepakke IV ikke vil løse, men tvert imot forverre disse
problemene.