Bakgrunn
Stortingsrepresentanter
er i dag blant de 5 prosent best betalte i Norge. Regjeringens medlemmer
er blant de 1 prosent med høyest lønn. Det siste tiåret har politikerlønningene
økt i takt med topplønningene i samfunnet, mens kjøpekraften til
folkeflertallet har stått på stedet hvil eller gått ned. Dette bidrar
til å øke forskjellene i samfunnet.
Forslagsstillerne
registrerer at toppolitikere behandles med en raushet som folk som
har lite fra før av, sjelden møter fra sin sjef eller fra staten.
Forslagsstillerne mener derfor Stortinget umiddelbart må kutte i
godtgjørelsene for representantene og for regjeringens medlemmer,
og at utviklingen framover må redusere forskjellene mellom det generelle
lønnsnivået i Norge og godtgjørelsene for toppolitikerne.
Hvis man mister jobben
og er avhengig av å motta dagpenger, får man 62,4 prosent av tidligere
inntekt opp til 6 G før skatt. Under koronapandemien har dagpengesatsen
vært forhøyet, men det har vært understreket fra et politisk flertall
at den forhøyede dagpengesatsen skal avvikles. Forslagsstillerne
ønsker et sterkere sikkerhetsnett med permanente forbedringer av
dagpengeordningen, spesielt for dem med lav inntekt. Samtidig foreslår
forslagsstillerne i denne sammenheng å sette et tak på 62,4 prosent
av tidligere inntekt for etterlønn ved fratreden for stortingsrepresentanter
og regjeringsmedlemmer.
I april 2020 ble
det satt ned et utvalg for å gå gjennom prinsippene for politikergodtgjørelser.
Det munnet ut i en rapport som kun inneholdt forslag av kosmetisk
karakter. Den største forskjellen var et navneskifte fra «Lønnskommisjonen»
til «Stortingets godtgjøringsutvalg» for gruppa som innstiller på
lønnsutviklingen for stortingsrepresentanter og regjeringens medlemmer.
Godtgjøringsutvalget består for tiden av en sorenskriver, en professor
og en tidligere børsdirektør som nå også er styremedlem i en rekke
bedrifter.
Selv om godtgjøringsutvalget
er bedt om å legge fram sin innstilling basert på «det generelle
lønnsnivået i Norge» og «hensyn til særlige samfunnsmessige utfordringer
når det er påkrevd», er det Stortinget selv som vedtar sine egne
godtgjørelser. Når dette gjøres under dekke av et eksternt utvalg,
fører det til, etter forslagsstillernes syn i praksis, et beklagelig
og problematisk fravær av reell debatt i stortingsbehandlingen og
at representantene ikke tar det ansvaret de har for sine egne vedtak.
Flere partier har
varslet ønske om ytterligere kommisjoner som tar for seg stortingspolitikeres
godtgjørelser. Det som trengs nå, er etter forslagsstillernes syn
ikke nye utredninger eller kommisjoner. Det trengs handling.