Representantforslag om tiltak for de som lever på hemmelig eller fortrolig adresse

Dette dokument

  • Representantforslag 295 S (2020–2021)
  • Fra: Silje Hjemdal, Kari Kjønaas Kjos, Bjørnar Laabak, Himanshu Gulati og Per-Willy Amundsen
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Omfanget av trusler mot personer som har blitt utsatt for vold i nære relasjoner, har økt de senere år. Denne utviklingen har medført et behov for å iverksette tiltak som gir bedre mulighet for beskyttelse. Dette kan for eksempel gjelde barn og unge som har opplevd å miste mamma eller pappa i partnerdrap, og som må tåle både sorg og kompliserte følelser.

Å plassere et barn på hemmelig adresse er noe som iverksettes relativt sjelden, men når det gjøres, vitner det om alvorlig fare for barnet på en eller annen måte. Det kan også bety fare for dem som skal ta vare på disse barna.

De senere år har det flere ganger blitt avdekket hull og mangler i systemene som skal holde adressen hemmelig eller fortrolig. Heldigvis blir slike hull avdekket, og ordningen har blitt mer robust etter hvert. Det kan fortsatt gjenstå behov for endringer i ordningen, og det kan og bør forventes at saker der slike hull eller mangler blir kjent, automatisk utløser en hastebehandling som sikrer at slike hull eller mangler fikses.

Samtidig er det å leve på hemmelig adresse en belastning i seg selv. Både årsaken til behovet for beskyttelse og livssituasjonen under ordningen medfører at det enkelte barn og den unge, samt deres familie eller fosterhjem, har behov for hjelp og støtte. Noen har hemmelig adresse fordi de trues med å bli tvangsgiftet, eller fordi familiens såkalte ære er truet. Slikt er undertrykkende og representerer en ekstra utfordring for de det gjelder, da de kommer i en vanskelig posisjon mellom sin slekt og samfunnet for øvrig.

Mennesker er forskjellige, og for noen fosterforeldre er det vanskelig å skulle ta vare på et barn som blir alvorlig truet. Andre opplever at det ikke – eller kun i mindre grad – er vanskelig. For fosterhjem er det derfor viktig å få best mulig hjelp fra offentlige myndigheter. Ansatte i krisesentre, i barnevernet og i frivillige organisasjoner kan og bør også ha tilgang til slik kompetanse. Gitt at det er relativt få slike saker, bør det vurderes å organisere kompetansen på en slik måte at den er best mulig, og at den samtidig når de som trenger den. For eksempel kan man se for seg en nasjonal enhet med et slikt ansvar.

En ekstra utfordring for mange av de som lever på hemmelig eller fortrolig adresse, er at de opplever behov for å flytte oftere enn andre. Å flytte og begynne på en ny skole er en belastning i seg selv. Dette er likevel en belastning som for de fleste er tidsbegrenset, men som for de som lever med slike tiltak, kanskje blir gjentatt flere ganger. Hvis man i tillegg må «lære opp» de man møter på offentlige kontor, slik som for eksempel Nav, vil det også kunne føles som en belastning.

De som lever med hemmelig adresse, har en rekke utfordringer som til dels er felles. Samtidig lever de mange forskjellige steder og møter mange offentlige etater og frivillige organisasjoner. De må forholde seg til ulike instanser og gang på gang fortelle historien sin. Det ville være fint om de slipper å gjenta seg selv til unødvendig mange Nav-kontorer, barnevernskontorer og andre. Derfor er det behov for å se feltet i sammenheng og finne ut hva som kan og bør gjøres bedre, og hvordan det kan gjøres bedre. Man vet også at samme type ordning finnes i andre land, og det kan være nyttig å samle kunnskap og kompetanse i Norges naboland for å lære hvordan de tilrettelegger.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen nedsette et ekspertutvalg som skal utrede problemstillinger og mulige tiltak for å forbedre livssituasjonen for de barn og unge som lever på hemmelig adresse. Utvalget bør inkludere brukerrepresentanter.

2. juni 2021

Silje Hjemdal

Kari Kjønaas Kjos

Bjørnar Laabak

Himanshu Gulati

Per-Willy Amundsen