Bakgrunn
Stortinget vedtok
våren 2019, etter forslag fra regjeringen, en endring i jordlova
for å gi hjemmel for et forbud mot nydyrking av myr, jf. Prop. 39
L (2018–2019) og Innst. 228 L (2018–2019).
Regjeringen har senere
fulgt opp dette med et forbud forskriftsfestet i forskrift om nydyrking.
I forskriften § 5a slås det fast et generelt forbud mot nydyrking
av myr med en meget snever dispensasjonsadgang i særlige tilfeller.
Det er et paradoks
at forbudet kun retter seg inn mot bruk av myr til produksjon av
mat og ikke til andre formål som for eksempel boligbygging, parkeringsplasser
og andre utbyggingsformål. Det er videre et paradoks at bestemmelsen
ikke tar hensyn til egenskaper ved myra eller dyrkingsmetoder. Omfanget
av klimagassutslipp som følge av nydyrkingen omfattes med andre
ord ikke.
Det strenge forbudet
som gjelder, vil ramme fremtidig matproduksjon i Distrikts-Norge,
samtidig som klimagevinsten ved forbudet er usikker. Under behandlingen
i Stortinget ble det av flere tatt til orde for en fleksibel og
smidig dispensasjonsadgang. Det har regjeringen ikke lagt opp til
da saken ble forskriftsfestet.
Det er behov for
å gjøre ordningen mer fleksibel samt å oppheve det generelle forbudet
mot nydyrking av myr.