Bakgrunn
Det gjennomføres
i dag en rekke arbeidsrettede tiltak for personer som har behov
for oppfølging og bistand for å komme ut i arbeid. Arbeidsmarkedstiltakene
skal støtte opp under hovedmålet i arbeidsmarkedspolitikken om et
velfungerende arbeidsliv med høy sysselsetting, lav ledighet og
et inkluderende arbeidsliv. Årlig brukes mange milliarder kroner
på arbeidsmarkedstiltak, slik som oppfølging og avklaring. Disse pengene
har vi alle en interesse av at brukes så effektivt som mulig for
å hjelpe flere ut i arbeid gjennom å tilby den oppfølgingen det
er behov for. Dette gjør det også nødvendig å legge til rette for
et godt samarbeid mellom ansatte og deltakere, som sikrer deltakerne
en reell medvirkning og innflytelse i sitt eget oppfølgingsløp.
Gjennom pandemien
har det blitt særlig fokus på tiltaksplasser, da antall arbeidssøkere
har økt kraftig og mange, særlig blant de unge, verken har erfaring
fra arbeidslivet eller utdanning fra tidligere. I møte med et stadig
tøffere arbeidsliv forsterkes behovet for tiltak. Flere må få muligheten
til å bli kvalifisert for arbeid gjennom tiltak som er av god kvalitet
og som gir formell kompetanse. Men en rapport fra Proba samfunnsanalyse
viser at tilbudet til dem som sliter mest, har blitt dårligere med
anbudsutsettingen av oppfølgingstiltaket i Nav.
Forslagsstillerne
mener dagens system må erstattes av langsiktige avtaler, tiltak
i egenregi og forutsigbarhet både for de ansatte og for deltakerne
som har behov for hjelp til å komme ut i arbeid. Derfor bør anbud
i Navs tiltaksapparat avvikles, og midlene som settes av til tiltaksplasser
og oppfølging, brukes bedre og mer effektivt. Penger som bevilges
til oppfølging, må brukes på de mange som trenger bistand, fremfor
konkurranseutsetting og profitt for noen få på toppen.